Сънят през ваканцията

83
Сънят през ваканцията

Къпането преди лягане не е добра идея

Къпането преди лягане не е добра идея – това може да наруши съня ви. Не пренебрегвайте нуждата от него по време на почивката.
Невролозите от Университета Рочестър за първи път успяха да намерят научно обяснение на необходимостта от сън за главния мозък. Според тях сънят играе основна роля в поддържането на метаболитната хомеостазa (постоянството на вътрешната среда) – по време на сън тъканите на мозъка се „самоочистват” от токсичните странични продукти от клетъчната активност, натрупали се по време на бодърстване. Не е лоша идея да опитаме по време на лятната отпуска да изчистим ума от токсини.

През миналата година те откриха съществуването в главния мозък на по-рано неизвестна система за очистване на тъканите от продуктите на тяхната жизнена дейност, наречена глимфатична. Това е мрежа от канали, по които с голяма скорост циркулира гръбначномозъчна течност (ликвор), разположена е около кръвоносните съдове и е образувана с помощта на клетките на невроглията, наречени астроцити (съвкупност от вспомагателни клетки в мозъка). Установено е, че глиалните клетки контролират потока на ликвор чрез канали в своите мембрани, в които се намират пропускащи вода белтъци – аквапорини. Тези белтъци помагат да се движи течността през мозъчните тъкани.

Предполагайки, че транспортът на ликвор през мембраните изисква много енергия и следователно мозъкът не е способен паралелно да осъществява и процесите на очистване, и обработката на сензорната информация, учените решили да изяснят променя ли се активността на глимфатичната система по време на сън. Изяснили, че по време на сън през мозъка преминава значително по-голям обем ликвор, отколкото по време на бодърстване. Глиалните канали, по които преминава гръбначномозъчната течност стават със 60% по-широки.

Освен това по време на сън, благодарение на активната работа на глимфатичната система, тъканите на мозъка се очистват и от бета-амилоидния белтък два пъти по-бързо. Според хипотезите за възникване на Болестта на Алцхаймер главната причина за това е натрупването на бета-амилоид в мозъка във вид на плаки и последваща дегенерация и загиване на мозъчните клетки, пише вестник "Монитор".

Как обаче да се възползвате от благата на съня, когато се въртите цяла нощ в леглото, борейки се с безсънието. Като начало е необходимо правилно да се навечеряте, но с правилните продукти. Те трябва да съдържат триптофан – аминокиселина, която е суровина за синтеза на серотонин и мелатонин. Без достатъчно серотонин не можем да се почустваме спокойно и отпуснато, без което не можем да заспим. А мелатонина е естественият хормон, който регулира съня. Продукти, които ни помагат да заспим са твърди сортове сирене, банани, тофу, картофи, див ориз, бадеми, пуешко месо.



Добави коментар