Диетата пеган

85
Диетата пеган

Микс на „несъвместимото”

Какво се получава, когато се вземат основните закони на палео и вегетарианската диета и ги обедините? Новата прищявка пеган, която набира популярност сред хората, които фаворизират храната като средство за здраве и удоволствие. Миксмодата идва малко прибързано - все още не всеки е чувал за диетата палео, която е вдъхновена от храната на предците ни в каменната ера. С други думи - времето преди възникването на земеделието, когато менюто е само от месо на естествено хранили се животни, птици и яйцата им, зеленчуци, риба, ядки и плодове.

Практически няма зърнени и бобови храни, нито мляко и млечни продукти, да не говорим за рафинирани (преработени) стоки. Придържащите се към такъв стил на хранене се мотивират с теорията, че нашият метаболизъм не е способен да се справи с новите видове храни и точно те са причината за главоломното увеличаване на хората с диабет, сърдечни заболявания и наднормено тегло и особено опасното коремно затлъстяване.

Другият компонент на новата мания е веганството - крайният вариант на вегетарианската диета. С пълен отказ не само от месо, а от всяка животинска храна - от риба и птици, мляко и млечни продукти, дори и от пчелния мед. Крайното вегетарианство привлича привърженици от повече от 70 години и тенденцията през последното десетилетие е броят на симпатизантите да се увеличава значително.

Идеята за миксиране на диета от двете течения в трета е на американския лекар д-р Марк Хаймън, посочва вестник "24 часа". Той я величае като интелигентна диета, нарича я най-здравословен модел на хранене - на базата на цялостни, пресни и възможно най-необработени продукти, богата на витамини, минерали и фитонутриенти; и с ниско съдържание на захар, рафинирани въглехидрати и преработени храни от всякакъв вид. Като естествена допълнителна екстра пеганското хранене разтоварва организма от консерванти, оцветители и всевъзможните други “подобрители”, влагани в индустриалните храни.

Добрите принципи на пеган диетата са очевидни, но тя има и “тъмни” страни заради които много специалисти по хранене я оспорват. На първо място е избягването на мляко и млечни произведения - принцип, по който лагерът на веганите и на палео маниаците имат единомислие. Официалните препоръки все още толерират млякото като храна и за възрастните. Напоследък се правят уговорки, че все пак по-полезно е киселото мляко.

Интегралните лекари са категорични, че прясното мляко е причина за затлъстяване, диабет, сърдечносъдови рискове, и дори рак, както и че може да увеличи (не да намали!) риска от остеопороза. Друга спорна точка са пълнозърнестите храни - заради съдържанието на глутен в част от тях.



Добави коментар