Животът изисква движение

111
Животът изисква движение

Какъв спорт да изберем?

“Животът изисква движение” - казал го е Аристотел. Несъмнено съществуват безспорни доказателства за вредното влияние на обездвижването върху здравето, трудоспособността и дълголетието на човека. Ниската физическа активност е един от основните рискови фактори за развитие на хроничните неинфекциозни болести – сърдечно-съдови заболявания, атеросклероза, затлъстяване, болести на нервната система и други.

Защо трябва да сме физически активни?



Защото редовните упражнения:

- повишават самочувствието, подобряват настроението и намаляват стреса, подобряват трудоспособността;
- поддържат костите, ставите и мускулите в добро състояние, тъй като подобряват обмяната на веществата и повишават устойчивостта на организма;
- оказват благоприятно въздействие върху стойностите на кръвното налягане, телесното тегло и серумния холестерол;
- допринасят за нормализиране на нивата на глюкозата в кръвта;
- подобряват функционалността на организма, което е особено важно за старите хора, за да живеят пълноценно без чужда помощ;
- намаляват риска от остеопороза при тези, които от ранна детска възраст са се занимавали с физически упражнения, защото имат по-масивна и по-малко чуплива костна система;
- повишават костната плътност и намаляват риска от счупвания при жените, които преди менопауза за повече от една година са били физически активни;
- намаляват риска от развитие на сърдечно-съдови заболявания (два пъти) при физически активните хора в сравнение с този при лицата, неупражняващи физическа активност.

Какво да спортувам?



Трябва да изберете такъв вид физическа активност, която ви доставя удоволствие. Редуването на различни видове спорт може да увеличи удоволствието и да подкрепи усилията ви. За да изберете програма с упражнения, която най-точно отговаря на Вашите потребности, имайте предвид следните фактори:

- Вашето здраве и физически възможности
- Вашите предпочитания – лесно ли общувате с други хора или предпочитате повече да сте сам
- Вашата предварителна тренираност
- Необходимата екипировка и помещение
- Сезонова приспособимост
- Видът на физическите упражнения

Видове физическо натоварване

1. Аеробни упражнения


Аеробните упражнения са продължителни и ритмични, които включват големи групи мускули – това са спортовете бягане, туризъм, бързо ходене, плуване, тенис и други. Аеробните упражнения разширяват обема на белите дробове и засилват кръвообращението, способстват за доброто функциониране на сърцето, повишават имунитета, улесняват храносмилането, поддържат ставите подвижни, нормализират телесното тегло и повдигат настроението.



2. Силови упражнения


Силовите упражнения тренират отделни мускули или мускулни групи. Те се правят със или без тежести. Към тях се отнасят гимнастиката, вдигането на гирички или използването на тренажор във фитнес зала, продължителното напрягане на мускулите при гребане или колоездене (те също са и аеробни упражнения). Работата върху мускулите облекчава болките в кръста и в ставите, повишава плътността на костите, редуцира теглото, допринася за по-добра подвижност и баланс, намалява риска от мускулни травми.

3. Упражнения за разтягане

Упражненията за разтягане включват различни гимнастични упражнения, които подобряват гъвкавостта и ежедневната жизненост на опорно-двигателния апарат. При тях мускулите се разтягат максимално, като едновременно с това се увеличава и еластичността им. Чрез упражненията за разтягане ще подготвите мускулите си за аеробна или силова тренировка, ще предотвратите или облекчите мускулната треска след това, ще намалите риска от контузии и ще се предпазите от болки в гърба, както и от евентуални травми, вследствие на пренатоварване.

За да са ефективни трите вида упражнения, те трябва да се изпълняват редовно поне 5 пъти седмично по 30 минути, независимо дали се правят наведнъж или на части от по 5-10 минути.

Доказано е също, че повечето хора могат значително да подобрят своето здраве, като ходят пеша по един час всеки ден.



Спортувай без риск за здравето

За да избегнете дори минимално пренатоварване, което може да доведе до рискове за здравето ви, трябва да:

- Избирате упражнения с подходяща за Вас интензивност
- Не надхвърляте препоръчителната за възрастта Ви честота на пулса
- Загрявате и разпускате в продължение на 10 минути преди и след занятието
- Правите бавно упражненията за разтягане
- Познавате инструкциите за използване на тренажори и други фитнес уреди
- Получите съвет от вашия лекар, ако досега не сте се занимавали с физически упражнения, ако в момента страдате от заболяване или болки в гърба, ако сте бременна или не се чувствате добре след натоварванията
- Потърсите компетентна помощ от лекар или физиотерапевт, ако получите спортна травма.



Добави коментар