Желязото на хапчета - опасно

533
Желязото на хапчета - опасно

Голямата доза желязо може сериозно да увреди ДНК-то на клетките

Популярните хранителни добавки съвсем не са така безопасни, както доскоро се смяташе. Оказва се, че таблетките с желязо например съдържат над 10 пъти повече от количеството минерал, необходим на човешкия организъм за нормален прием. Изследванията на учени от Националния институт за сърцето и белите дробове в САЩ показва, че голямата доза желязо може сериозно да увреди ДНК-то на клетките на кръвта, пише изданието Starts At Sixty.

Оказва се, че високата доза от този минерал принуждава системата за репарация на клетките значително да се ускори в сравнение с нормални условия. Репарацията е особена функция на клетките, свързана с възможността да се възстановяват химически увредените клетки и връзките в ДНК на молекулите. Желязото обаче ускорява този процес близо 6 пъти. Учените са категорични, че тази повишена активност може да нанесе съществена вреда на здравето. В хода на изследването било установено, че подобен ефект се наблюдава само 10 минути след приема на таблетки.

В същото време желязото се явява важен елемент от балансираното хранене. Затова специалистите съветват да си набавяме минерала от натурални продукти в естествена форма. По правило мъжете и жените над 51 години е необходимо да приемат около 8 мг желязо на ден. За сравнение: в 100 грама червено месо се съдържат 3 мг от минерала, в 100 грама спанак - 2, 7 мг. Затова и учените препоръчват на лекарите да предписват желязо на пациентите си с особено внимание, пише вестник "Новинар".

Най-доброто идва от природата


1. Първенец по съдържание на желязо са сушените подправки и най-вече мащерката. В 100 грама от нея има 124 мг. желязо, или 687 процента от препоръчителния дневен прием (ПДП). Това означава, че с 1 супена лъжица мащерка ще си осигурите 3,7 мг. желязо, или 21 на сто от ПДП. След нея се нареждат сушеният магданоз (11 на сто от ПДП в 1 с. л.) и сушената градинска мента (10 процента от ПДП в 1 с. л.), черният пипер, сушеният риган, кимионът, сушеният копър, дафиновият лист, сухият босилек и кориандър, стритата куркума, ронената чубрица, семената на анасона и сминдуха.

Вижте още: Симптоми на дефицита на желязо при децата

2. Какао на прах и шоколад
Чистото какао на прах, без примеси на какаово масло, мляко или захар, съдържа 36 мг желязо на 100 грама, или 200 на сто от ПДП.

3. Черен дроб

Най-много желязо съдържа гъшият черен дроб – 30,5 мг желязо (170 процента от ПДП) в 100 грама или около 13,4 мг (75 на сто от ПДП) в едно дробче. Следват свинският черен дроб със 17,9 мг (100 на сто то ПДП) в 100 грама, пилешкият черен дроб (72на сто от ПДП в 100 г), пуешкият черен дроб (67на сто от ПДП), агнешкият черен дроб (57 на сто процента от ПДП) и телешкият черен дроб (36 на сто от ПДП).

4. Миди и стриди
Стридите осигуряват 12 мг желязо (67 на сто от ПДП) в 100 грама. Обикновените морски миди: 6,72 мг (37 процента от ПДП) желязо в порция от 100 грама.

5. Сушени и печени тиквени семки
В 100 гама. се съдържа 4,2 мг желязо, или 23 процента от ПДП.

6. Сусам и сусамово масло (тахан)
Печените сусамови семена съдържат 14,8 мг (82 на сто от ПДП) желязо в 100 грама.

7. Хайвер
100 грама хайвер ще ви осигурят 11,9 мг (66 на сто от ПДП) желязо.

8. Сушени на слънце домати
100 грама съдържат 9,1 мг желязо, или 51процента от ПДП.

9. Слънчогледови семки
100 грама слънчогледови семки ще ви осигурят 5,3 мг желязо, или 29 на сто от ПДП.

10. Сушени кайсии
100 грама съдържат 6,3 мг желязо, или 35 процента от ПДП.



Добави коментар