За люлеенето и съня

34
За люлеенето и съня

Защо люлеенето благоприятства заспиването?

За да имате добра сиеста, идеалното решение е хамак, защото люлеенето ще ви позволи да заспите много по-бързо и по-дълбоко, отколкото в класическо стационарно легло – до такова заключение са стигнали швейцарски учени, чието изследване е публикувано в САЩ.

"Добре известно е, че люлеенето е благоприятно за съня, независимо дали става дума за възрастни в стол-люлка или за бебета в ръцете на майка си, но досега механизмът на това явление оставаше загадка", посочва Софи Шварц от университета в Женева, която е един от съавторите на това изследване.

"Целта на нашето проучване беше двойна – да изпробваме дали наистина люлеенето способства за спокоен сън и да разберем какъв е механизмът на това на ниво мозък", обяснява тя. За целта изследователите помолили 12 възрастни доброволци, радващи се на добър сън, да легнат следобед в експериментален хамак в две положения – по 45 минути люлеене и неподвижност.

През това време мозъчната им дейност била следена посредством енцефалограма. "Както и очаквахме, доброволците заспиваха много по-бързо, когато се люлееха. Бяхме обаче изненадани, когато констатирахме значително засилване на някои мозъчни вълни, свързани със съня", заявява друг от съавторите – Михаел Мюлеталер, в сп. Current Biology.

Люлеенето е увеличило по-конкретно втория стадий на съня, когато се наблюдават бързи движения на очите – период, който представлява половината от един добър нощен сън, посочва БГНЕС.



Добави коментар