За да не се схванеш

65
За да не се схванеш

Упражнения при седяща работа

Почти всеки, който седи много или работи на бюро, със или без компютър, е скован в областта на раменете и врата. Неправилното седене и липсата на движения са отговорни за увеличаване на уврежданията на здравето в модерните офиси, наред с психичното натоварване („Ако в офиса по съседство седи някой, който постоянно ме държи под напрежение, започва да ме боли кръстът“, казва работеща на компютър жена).

Затова се опитайте да следвате няколко прости правила:

- както си работите отвреме-навреме се протягайте и се разкършете;
- движете се колкото може повече, даже по принуда – поставете принтера или ксерокса например в съседното помещение;
- често се изправяйте на крака;
- ако седите, тогава съзнателно седете изправени;
-тТова, с което можете да започнете веднага, още днес, е да телефонирате прав или движейки се наоколо. Положителният страничен ефект е, че звучите по-бодро и спокойно за събеседника си на отсрещната страна.



В отговор на въпроса “Какво можем да направим срещу превития гръб и липсата на движения?”, от Министерството на здравеопазването представят 5 кратки упражнения, които не отнемат много време (1-2 минути) и са лесноизпълними.

Те не изискват специално обучение и умения и затова са широко приложими и особено подходящи за работещи продължително в седяща поза служители в офиси, оператори, фиксираните пред компютъра или на гише служители.

Естествено, няколкото прости упражнения не могат да неутрализират напълно дългогодишна неправилна поза или липса на компенсаторни движение, но по този начин можем да получим облекчение и да се предпазим от влошаване на състоянието си.

За всички упражнения важи: моля бавно и внимателно!

В никой случай не правете резки силови движения. Концентрирайте се върху тези части от тялото, които движите и се наслаждавайте на усещанията от тялото си. Така ефектът е много по-силен и продължителен. Който има проблеми с гръбнака, предварително трябва да изясни с лекаря си дали упражненията са подходящи за него.

1. Упражнение за шията: Поставете ръцете свободно върху бедрата. Завъртете главата надясно и повдигнете брадичката – вдишайте. Наведете главата напред пред вас – издишайте. Завъртете главата наляво и повдигнете брадичката – вдишайте.

2. Упражнение за раменния пояс: Оставете ръцете до висят свободно и поставете дланите върху бедрата. Издайте раменете напред. Повдигнете раменете и ги изтеглете назад – вдишайте. Отпуснете раменете надолу – издишайте.

3. Упражнение за раменния пояс и гръдните прешлени: Отпуснете ръцете свободно надолу отстрани на бедрата. Отпуснете раменете напред. При това завъртете палците навътре – издишайте. Опънете раменете назад и при това завъртете палците навън – вдишайте. Отпуснете раменете напред. При това завъртете палците навътре – издишайте.

4. Упражнение за кръста: Седите изправени на стола си. Скръстете ръцете си зад гърба. Притеснете ръцете към облегалката с тяло чрез напрягане на коремните и седалищни мускули - вдишайте. Отпуснете мускулите и премахнете натиска - издишайте.

5. Упражнение за ръце, китки и пръсти: Изпънете ръцете напред. Разтворете широко пръстите на ръцете. Свийте ръцете в юмрук. Разтворете широко пръстите на ръцете. По време на това движение повдигайте ръцете една след друга като ги редувате.

Хванете ръцете си и ги опънете колкото можете напред пред Вас на височината на раменете. Наведете главата напред, за да почувствате леко дърпане в областта на врата и раменете. 

И накрая, станете, вдигнете нагоре изпънатите си ръце пред вас над главата като поемете дълбоко въздух. Разтворете ръцете с дланите навън и ги спуснете отстрани на тялото си надолу. При това издишайте.

Повторяйте всяко от упражненията по 5 пъти. 



Добави коментар