Витамин С: какво не знаем за него

61
Витамин С: какво не знаем за него

Витамин С е сред много малкото вещества, които човешкото тяло не може да синтезира

Витамин С (или аскорбиновата киселина) е витаминът, за който най-често се говори и който не малко хора смятат, че може да лекува какво ли не – от рак до най-обикновена настинка. Ако се зачетем внимателно в етикетите, ще установим, че витамин С се добавя в какви ли не храни - от такива, в които неговото присъствие има явна логика, до други - включително колбаси и т.н. - в които ни е трудно на пръв поглед да си обясним неговото присъствие.

В същото време трябва да знаем, че човешкият организъм не може да произвежда витамин С и той се набавя единствено от външни източници, посочва zdrave.bg. Витамин С е доказано необходим за:

- синтеза на колаген в съединителната тъкан, невротрансмитерите, стероидните хормони и карнитина;
- превръщането на холестерола в жлъчни киселини;
- да подпомага действието на желязото в организма.

Витамин С е и силен антиоксидант. Той също така е свързан с предпазването от някои дегенеративни заболявания - сърдечносъдовите, катаракта, както и някои видове рак. Аскорбиновата киселина има голямо значение за развитието на здрави клетки в организма, правилното абсорбиране на калция, нормалното развитие и възстановяване на тъканите. Тя участва и в процесите на кръвосъсирването и подсилва стените на капилярите.

Витамин С е необходим и за здравината на венците, играе роля при предпазване на организма и борбата му с инфекциите, включително грип и настинка. За него се смята също, че увеличава имунната защита на организма, понижава нивото на холестерола, високото кръвно налягане и предпазва от атеросклероза.

Недостигът на витамин С предизвиква различни проблеми, а заболяването, което се развива при липсата му, е скорбут. В същото време пониженото му ниво може да доведе до появата на “точковидни” кръвоизливи по кожата и склонност към кървене, бавно и лошо зарастване на различни наранявания, разраняване и кървене на венците и опадане на зъбите. Други прояви на недостиг са появата на отоци, обща слабост, влошено храносмилане, болки в ставите, бронхиални инфекции, чести настинки.



Дозиране

Международно установената (като минимална!) дневна доза за прием на витамин С е 60 мг. При включването му в различни лечения обаче тя може да нарасне няколкократно. Според последни изследвания здравият организъм има нужда от 200-500 мг дневно, като точната доза е силно индивидуална.

При бременни и кърмачки препоръчителното количество е 75-95 мг. Увеличаване на приема е препоръчителен в случаи на травми, инфекции, работа, свързана с голям разход на физическа енергия, както и при пушачи.

Токсичност и свръхдоза

Тъй като витамин С е водноразтворим, евентуално приетите излишни количества като правило се изхвърлят с урината. При свръхголеми дози (например при някои лечения) са възможни стомашно-чревни проблеми – диария, гадене, стомашни спазми.

Подходящи комбинации

Доказано е, че витамин С е особено ефективен, когато се приема заедно с биофлавоноиди, калций и магнезий, а за ролята му като антиоксидант е най-добре да се приема в комбинация с други антиоксиданти - например витамини А и Е, при което действието на всеки от тях се засилва.

Враговете на витамин С

Негативно влияние върху нивото на витамин С в организма имат замърсеният и горещ въздух и вода, в някои случаи приготвянето на храна при твърде висока температура. Антиацидите, алкохолът, антидепресантите, стероидите и таблетките за контрол на забременяването също понижават нивото на аскорбиновата киселина.

Естествени източници на витамин С

Храни с особено високо съдържание на този така важен витамин са зеленчуците с листа, цитрусовите плодове, както и тези от вида на малините и боровинките, доматите, пъпешите и др.



Добави коментар