Витамин D за ума и костите

213
Витамин D за ума и костите

Над 76% от българите имат недостиг на витамин D

Витамин D се образува предимно в кожата под влияние на ултравиолетовите лъчи на слънчевата светлина. Дали организмът ни има достатъчно количество от него, зависи от сезона, колко време сме стояли на слънце, ползваме ли слънцезащитни препарати и дали консумираме достатъчно количество мазни риби, в които той също се съдържа.

Витамин D играе основна роля за поддържането на менталната жизненост. Недостигът му увеличава рисковете от костни заболявания като остеопороза и рахит. Неотдавна американски учени откриха, че съществува пряка и здрава връзка между неговата липса и рака на дебелото черво, на гърдата, диабета, сърдечните заболявания, артрозата, множествената склероза, деменцията, аутизма и усложненията при раждане. Освен това недостигът му ни прави много по-уязвими за грипните вируси.

Над 76% от българите имат недостиг на витамин D. Това показва национално представително проучване на честотата на най-разпространените ендокринни заболявания и състоянието на витамин D сред населението, съобщават от Българското дружество по ендокринология.

При 21 на сто от хората е установен дефицит – тежко намаление на нивото на витамин D. Най-висок е процентът при възрастните хора (над 60 години) – 25%, следван от тези в средна възраст – 21% от изследваните. Дефицит на витамин D се наблюдава и близо два пъти повече сред жителите на градовете в сравнение с тези в селата – съответно при 23% и 12% от изследваните от хора.

Подобно съотношение се наблюдава и по отношение на жените и мъжете – дефицит на витамин D се наблюдава при 27% от изследваните жени и при 15% от мъжете. Слънцето стимулира синтеза на витамин D, засилва и производството на тестостерон – хормона на мъжката потентност, и освобождава хормоните на щастието. Затова е признат сексстимулант.

Слънчевите изгаряния и алергии са само началото на дългия списък увреждания, които носи продължителното излагане под лъчите му.
Шоколадовият загар е система за индивидуална защита на всяка пигментна клетка, която се е снабдила с по-голямо количество витамин D. Меланоцитите синтезират пигмент и го доставят на всички останали в повърхностния пласт на кожата. Така „плетат“ защитния екран – нещо като „чадърче“, което се отваря върху ядрото на клетката и я пази от израждане под влияние на UV лъчите.



Изгарянията в детска възраст докарват меланом

Кожата на бебето и малкото дете е несъвършена. Затова изгарянията в детска възраст увеличават до 80% риска от рак на кожата в по-късна възраст, предупреждават онколози. Слънцето е необходимо на кожата, за да синтезира витамин D. Децата обаче не бива да бъдат излагани продължително време под лъчите му, за да не изгорят. До 3-годишна възраст е достатъчно те да прекарват по 15 минути на слънце месечно, за да си набавят ценния за костите и за растежа витамин“, обяснява дерматологът проф. Николай Цанков.

Кожата на бебето е с тънък епидермис, по-трудно задържа влагата, изсушава се повече под въздействието на слънцето и морската вода, а „системата“ за защита от слънчевите лъчи не е готова. Клетките, произвеждащи тъмния защитен пигмент меланин, започват да работят ефективно едва към края на втората и началото на третата година от живота.

Набавяме си го от сьомгата и гъбите

Хората с дефицит на витамин D да си го набавят допълнително под формата на капки, препоръчват дерматолози, посочва вестник "Монитор". Той може да се набавя и в храната, но там съдържанието му е по-оскъдно. Основен източник са тлъстите риби като сьомга и в по-малка степен сардина и херинга. 100 грама скумрия, която е богата на омега-3 мастни киселини, ще ви осигури 90% от препоръчителната дневна доза витамин D. Консервираните сардини са една от най-богатите на него храни. Една малка консерва ви осигурява 70% от дневната ви доза, като освен това ви зарежда с омега-3 мастни киселини, витамин В12, протеини и селен.

Друг източник са гъбите, особено изкушените от вида шийтаки, тъй като поглъщат много слънчева светлина, както и яйцата. При дневни нужди от 800 – 1000 и повече единици чрез храната може да се набавят само около 100 единици дневно. Естествен източник са още хайверът, телешкият дроб, млякото и сиренето. В някои държави, например САЩ, основните хранителни продукти се обогатяват допълнително с витамин D, за да се осигури редовният му прием от населението. Вече доста лаборатории и у нас изследват нивата му чрез кръвни изследвания, така че всеки би могъл да разбере своето състояние или това на детето си.



Добави коментар