Протеини и мазнини за баланс на хормоните

240
Протеини и мазнини за баланс на хормоните

Набавяме си Омега 3 от лаврака и скумрията

Здравословното хранене е много важно за поддържането на хормоналния баланс на организма ни. Хормоните са продукти на еднокринните жлези в човешкото тяло. Те са белтъчни тела и трябва периодично да се грижим за тяхното добро производство и оптимално ниво в клетките. Всички стресови ситуации са свързани с производство, секреция на определени хормони, разказа пред „Монитор“ специалистът по хранене и диететика проф. Донка Байкова.

Неслучайно, когато сме много напрегнати, казваме „излях си адреналина“. Става дума за хормоните на надбъбречната жлеза, които имат отношение и към инсулина. А както добре знаем, силният стрес като нищо може да ни докара депресия със всичките й симптоми като безсъние, тревожност и др. Затова за добър статус трябва да заредим организма ни с балансиран прием, както на протеини, защото хормоните са белтъчни тела, така и с подходящи мазнини и определени витамини като Е, А, К и др., обясни проф. Байкова.

Важна роля играят и антиоксидантите, които мощно активират функциите на организма, в това число и на хормоните. При прием на белтък най-добре е да има баланс между растителните и животинските. При зърнените храни ние - българите консумираме жито, булгур и просо, южноамериканците залагат на царевицата, а американците на овесените ядки. През последните години нашумя позабравената киноа, чиа, които също влизат в групата полезни храни. Добър източник на протеин са бобовите храни като боб и леща, които имат високо съдържание на протеин и в добра комбинация със зърнени храни наподобяват аминокиселинния състав животинския белтък, който се съдържа в млякото и яйцата.



Добър източник на протеини е и чистото месо. Ядките също са полезни, тъй като в състава им има както растителен белтък, така и много ценни мазнини. Есенциалните жизненоважни мастни киселини се съдържат в пълноценни растителни източници. Организмът ни не може сам да си ги произведе затова трябва да си ги набавим отвън – чрез храната. Това може да се случи чрез консумация на маслиновото масло, ядковото масло, лененото масло, плода авокадо и др. В тях има бетацитостерол, който помага за производството на хормоните, в това число и на хормона на стреса кортизол. Затова и през последните години авокадото нашумя толкова.

Лененото семе пък е добър източник на фитоестрогени, или по-точно на структурите, наречени лигнани, които имат сериозно превантивно действие по отношение на рака. Не бива да забравяме и мазните риби, които са богати на омега 3 мастни киселини. Така сьомгата, ципурата, лаврака, скумрията и рибата тон цялостно подобряват хормоналният баланс в тялото на човека, защото имат добро присъствие на омега 3 мастни киселини. Зеленолистните зеленчуци са подходящи добавка към протеините и въглехидрати. Те предотвратяват възпалителни процеси, намаляват нивата на стреса и оттам нататък косвено подпомагат подобряват целия хормонален баланс. В това число потискат свръхпроизводството на кортизол – хормона на стреса.

Бирата – богата на фитоестрогени

Някои храни и напитки оказват влияние на женските хормони. Така например бирата, която съдържа хмел е богата на фитоестрогени. Именно затова и при свръхконсумация на бирени напитки мъжете придобиват структура на тялото, наподобяващо това на жената. Развива се т.н. гинекомастия, която представлява уголемяване на млечни жлези. Възможно е и да се стигне до натрупване на мастна тъкан в областта на таза, ханша. Ефектът при жените е същият. Свръхнивата на естроген обаче са свързани с риск от поява на ракови образувания.

Добави коментар