Лесни трикове за паметта

304
Лесни трикове за паметта

Движението след умствена работа опазва ума

Отслабването на паметта се приемаше до неотдавна, че е нещо закономерно с напредването на възрастта. Напоследък обаче тя отслабва все повече и при младите хора. В повечето случаи това е в резултат от нерешен проблем, който изтласква от съзнанието всичко останало, всекидневните грижи, напрежение и стрес.

Има обаче няколко лесни за изпълнение трика, с които можем да засилим паметта си и да си помогнем да сме по-креативни до старост.
На първо място психолозите препоръчват след умствена работа да се разходим пеша или да спортуваме. Можем да се ограничим и с една – две обиколки с леко тичане на кварталната градинка или да удължим разходката на кучето с 30-40 минути.

Подходящи спортове са аеробика, бягане, плуване, тенис независимо дали е на корт или на маса. Футболът или малко тупкане на топката около баскетболния кош в двора също вършат работа. Дори да си изкарване хляба с умствен труд не означава, че извън преките задължения, не бива да опитване нови неща за ума, тоест да го тренирате със своеобразна гимнастика. Такива са четенето на книги, ученето на чужд език независимо от възрастта, играта на шах, решаване на кръстословици и судоко. Помагат и някои компютърни игри, свързани с логиката.

Когато човек прави нещо ново, което не е правил преди се развива креативността му и съответно се подобрява и паметта. Точно обратното е, когато се практикуват вредни навици като злоупотреба с алкохол, наркотици и стимуланти. Ако е възможно човек да отстрани стреса и мръсния въздух, шансът да има свеж мозък до дълбока старост нараства с 30 процента.

Храненето е от съществено значение за добрата памет. Препоръчват се продукти, които съдържат омега 3 мазнини като рибата, орехите, лененото семе, витамините С, Е, В комплекс и антиоксиданти. За предпочитане е да се готви със зехтин, да се консумира поне два пъти в седмицата риба и банани, тъй като този плод е богат на така важния за мозъка витамин В6. Необходимо е още да се приемат бирена мая, цитрусови плодове и зеленчуците чушки и доматите заради полезния за мозъка манган. За витамин В и Е яжте овесени ядки, а за В12 – яйца.

За по-добрата работа на мозъка се препоръчва да се закусва редовно, но всеки сам решава какво и по колко предвид собствения си метаболизъм, пише вестник "Монитор".



Елементите, които отлагат алцхаймер

Проблемите с паметта и болестта на Алцхаймер вече не са само въпрос на възраст. Днес все по-често тези проблеми се срещат при млади и икономически активни хора. Невролозите и и психиатрите все още нямат еднозначен отговор, защо тези заболявания се подмладяват. Като единствено сигурен отговор към момента, е стресът и лошият белтък в мозъка. Има няколко елемента, които могат да ги отложат във времето.

Глюкозата е основен фактор при ефективното мислене, концентрацията или запаметяването, тъй като тези процеси изискват определено количество енергия. Глюкоза се съдържа в пълнозърнестите каши и хляб, кафяв ориз, семената, зърнени храни и плодовете.

Белтъчините са градивен елемент на всички клетки в организма, отговарят за тяхното функциониране и регенерация. Недостигът им спира мисловния процес и растежа, и понижава имунитета. Най-добри източници на белтъчини са нетлъстите меса, бобовите растения, рибата, млякото, сирената и яйцата.

Вижте още: Загуба на памет след раждане?

Лецитинът е фосфолипид, влияещ на подобряването на паметта, често се среща в състава на препаратите за подобряване на концентрацията. Той изгражда стените на клетките и е градивен елемент на мозъка и нервните тъкани, допринася за доброто оросяване на мозъка и забавя стареенето. Този елемент намалява лошия холестерол в кръвта, което противодейства на атеросклерозата и коронарната болест на сърцето и мозъка. Съдържа се в соевите зърна, фъстъците, орехите, жълтъка и пшеничения зародиш.

Калият е най-важният минерал за нашия организъм. Допринася за правилната сърдечна дейност, регулира водното и алкално- киселинното равновесие. Отговорен е за доставянето на кислород до мозъка, което улеснява ясната мисъл. Той присъства в семената на бобовите растения, картофите, целината, морковите, доматите, бананите, сините сливи, френското грозде и сушените плодове.

Цинкът е микроелемент и дори минималният му недостиг затруднява процеса на концентрация и запаметяване. Препоръчва се на тези, които искат да подобрят своята умствена дейност и на възрастни хора, с цел предотвратяване на симптомите на старческа деменция. Източници на цинк са стридите, морските риби, бобовите растения, зърнените храни и култури.



Билки за трайно помнене

Няколко билки, от които се получават великолепни на вкус чайове, подпомагат трайното помнене на събития, хора и дори на цифри до дълбока старост.

Женшенът съдържа сапонин RB1, който има важна роля за хипокампуса. Този компонент в мозъка отговаря за съхраняването на нова и припомнянето на стара информация. Сапонинът в растението повишава и съдържанието в организма на веществото, наречено ацетилхолин, което помага на нервните клетки да изпращат съобщения помежду си. Чай от женшен не се препоръчва на хора, страдащи от депресия и с диабет.

Градински чай (салвия) подобрява връзките в мозъка, благодарение на полезните вещества в него. Гинко билоба помага за доброто снабдяване с кръв, а чрез нея с хранителни вещества и кислород мозъчните клетки.

Розмаринът се използва не само в кулинарията, но и за заздравяване на косата и при кожни проблеми като акне. Растението съдържа съставката циенол, която подобрява цялостно работа на мозъка.

Зеленият чай също се препоръчва за подобряване на здравето, паметта и концентрацията заради съдържащия се в него епигалокатехин – 3-галат, отговарящ за производството на невронни клетки.



Имаме ли нужда от хапче?

Един от известните начини за проверка на така наречената краткотрайна памет е запомнянето на определен брой думи.
Можете да проверите дали паметта ви е наред или вече имате нужда от хапче за подсилването й, ако направите един елементарен домашен тест.

В него има десет думи: ПОЛЯНА, НЕБЕ, МОТОР, СИРЕНЕ, ГЛАВА, ОДЕЯЛО, ПАРФЮМ, БЮРО, КИЛИМ, ДОМ.
Напишете ги на лист хартия. Прочетете ги бавно на глас веднъж. След това пробягайте по тях с поглед. Вземете друг лист и на него напишете думите, които сте запомнили.

Ако те са осем и повече, имате отлична памет. Ако сте запаметили четири, паметта ви е нормална. Ако сте успели да запишете само две, паметта ви е нарушена и се налага да отидете на лекар.



Добави коментар