Как да запазим здравето на очите си

142
Как да запазим здравето на очите си

Ако стоим на слънце, трябва обезателно да носим слънчеви очила

Зрението навярно е едно от най-ценните проявления на човешката сетивност. За съжаление, здравето на очите е доста крехко, а те лесно стават жертва на неблагоприятни външни фактори и могат да бъдат увредени. Съществуват обаче редица начини да помогнем на нашите "прозорчета към света" и те са свързани с отказа от определени вредни навици и съблюдаването на правилен режим на хранене.

Отказът от цигарите и намаляването на времето, прекарано пред компютъра - това са най-сигурните начини да съхраним зрението си. Друга важна подробност е, че ако стоим на слънце, трябва обезателно да носим слънчеви очила, които блокират от 90 до 100 процента влиянието на вредните ултравиолетови лъчи.

Не на последно място е необходимо спазването и на определен хранителен режим, като наблягаме на продукти, които доказано благоприятстват функцията на очите. Следва списък с шест "отличника", които ще ни помогнат да съхраним зрението си, пише вестник "Новинар".

Кокошият дар



Много се говори и пише за вредното въздействие на яйчния жълтък върху нивото на холестерола, затова лекарите ни съветват да ограничим приема на кокошите продукти. Преди да го направим обаче, нека се замислим над безспорния факт, че жълтъците са най-богатият на лутеин продукт. Става дума за антиоксидант, който успешно се бори със свободните радикали. В съчетанието с цинк, на който са богати яйцата, лутеинът спира възникването на макулна дегенерация - дегенеративно заболяване на ретината, което причинява прогресивна загуба на централното зрение.

Именно то е причина за слепотата при хора над 65 години. В какъв вид е най-добре да приемаме яйчните жълтъци? Отговорът на специалистите е: най-добре те да са сурови. Ако това ви се струва неприятно, сварете яйцата, така че да останат рохки, и овкусете с тях салатата. Още повече че листните зеленчуци също са много богати на лутеин.

Спанак и други зелении



Както и да се храните, никога не пренебрегвайте в чинията си ядливите листни растения: спанак, маруля, лапад, а освен това и зеленчуци като зеле, ряпа...В тях има голямо количество лутеин и зеаксантин - един от двата каротиноида, които се съдържат в ретината. Тези две вещества значително намаляват риска от възникване на хронични очни заболявания като жълтото петно в окото и катаракта, по-известно като перде на окото.

Смесването на различни зеленчуци е отличен вариант да си набавим антиоксиданти, нищо че веществата, които се намират в тях, не се усвояват с лекотата на яйчните жълтъци. Полейте салатата с обилно количество зехтин или кокосово масло и ефектът ще е още по-добър.

Мазните риби



Сьомга, скумрия, риба тон и аншоа - месото на тези риби е не само вкусно и диетично, но и много полезно. Въпросните морски обитатели са източник на омега 3-мазнини, които се съдържат и в ретината и помагат срещу ефекта на сухото око. Също така месото на рибата рязко намалява риска от поява на макулна дегенерация с напредването на възрастта.

От две до четири порции седмично сьомга, скумрия, риба тон или аншоа са достатъчно количество, за да се радвате на здрави очи. Ако ли пък не обичате риба, просто вземайте таблетки с рибено масло.

Силата на плодовете



Плодовете, особено боровинките и цитрусите, са сред най-полезните продукти за нашето зрение. Този ефект се дължи на богатото им съдържание на витамин А, С и Е, както и цинк. Витамин А е мощен антиоксидант, който действа срещу възпалението на очите. Витамин С пък понижава вътреочното налягане, което при липса на контрол може да доведе до поява на глаукома и загуба на зрението. Витамин Е пък е верен съюзник срещу катаракта. Цинкът от своя страна е особено важен при пушачите и ги пази от слепота.

Моркови



Морковите и другите продукти с оранжев цвят като тиквата и мангото например са истински вълшебници що се касае до здравето на очите. Те са богати на лутеин и бета каротин - важен провитамин, който се метаболизира в човешкия организъм до витамин А. Ето защо е особено важно да включим в менюто си различни източници на витамин А, за да сме в добра кондиция.

Бадеми



Бадемите и орехите са богати на витамин Е, а той, както вече споменахме, помага срещу макулната дегенерация и защитава окото от катаракта. Затова специалистите съветват в никакъв случай да не се отказваме от шепа ядки дневно, за да запазим зрението си. Особено добър ефект се наблюдава, ако към бадемите и орехите добавим в менюто си и плодове, които също са богати на витамини.



Добави коментар