Как да се храним срещу настинка?

140
Как да се храним срещу настинка?

Имунната реактивност се подсилва от комбинацията джинджифил + кориандър+ канела

"Най-близко до това, което масовата представа влага в "настинка", е баналното остро вирусно заболяване на горните дихателни пътища. То се дължи на вируси, но ако не му се обърне достатъчно внимание или имунната система на човека е компрометирана, се задълбочава с добавяне на бактериална инфекция. Както при всяко друго заболяване, по-добре е да се предпазим от него, отколкото да го лекуваме, та макар и по най-перфектния начин" - това обяснява за в. "24 часа" д-р Митко Ригов - специалист по хранене и диететика, в Александровска болница.

Вирусите, които причиняват "настинката" в есенно-зимния сезон, са добили популярност като грипоподобни и са практически безкрайно число, тъй като непрекъснато мутират. Това, което е общо за всички тях, е, че са много заразни. Не са далече от истината хората, които описват историята на разболяването си с думите: "Един човек кашляше в рейса и за три спирки време ме разболя!" Разбира се, по-лесно се заразяват децата и възрастните, хронично болните и хората с отслабен по някаква причина имунитет."

Условно диетологът разделя на три стратегията за "оцеляване" в най-активния сезон на простудите. Като номер едно посочва профилактиката на инфекциите. Ако все пак вирусите ни надхитрят и се заразим, трябва да създадем най-благоприятните условия на организма да се справи с инфекцията, като не го затрудняваме с тежка храна и го подпомогнем с подходящи лечебни чайове, кокоши бульон - доказано ефективни народни рецепти, и, разбира се - пълноценна почивка.

На трето място се нареждат мерките за укрепване на организма след прекараната настинка. Тактиката за предпазване от заболяване в хладните месеци предполага комбиниране на хигиенни и имуноподкрепящи методи, уточнява д-р Ригов. За честото миене на ръцете, и особено след използването на градски транспорт или след престой в помещение с много хора, както и за честото проветряване и почистване с дезинфектанти в офиса е ясно. Но можем да предприемем и по-специфични действия. Като използване например на етерични масла (извлечени от растения, не просто ароматизирани субстанции) във водата за овлажняване на отопляваните помещения, за инхалация (без да надвишаваме препоръчителния брой капки) и дори за "мобилна" противовирусна защита, като капваме по няколко пъти на ден върху кърпичка в джоба си 2-3 капки етерично масло - от лавандула, мента, роза и др., редувайки ги, съветва диетологът.

Той изтъква и предимствата на прости водни процедури, които ще попречат на евентуално “лепналите” ни се вируси (попаднали в устата или носа, те лесно се закрепват върху лигавиците) да навлязат в клетките. Не ни трябва нищо специално за тази отбранителна мярка. Само чаша преварена и охладена до хладко вода с малко сол или физиологичен разтвор, с които да правим гаргара и да изплакваме лигавицата на носа. Някои ползват за целта специални приспособления за промивка, но може просто неколкократно хладката течност да се смърка и след това да се издухва, като ноздрите се редуват.

"Паралелно с "отбранителните" мерки е добре да се провежда и "въоръжаване" - да се подсилват клетките на имунната система. За нейното добро състояние помага балансираната диета с по-алкализиращи, витаминозни и антиоксидантни храни. И избягване на преяждането особено с джънкфуд. Ако въпреки всичко усетим, че сме на ръба на разболяване, включваме някои от доказаните от науката народни рецепти.

Вижте още: Есенно меню за повишаване на имунитета

Имунната реактивност се подсилва от комбинацията джинджифил + кориандър+ канела. 2 супени лъжици настърган корен джинджифил се варят в 2 чаени чаши вода 15 минути и "чаят" се сваля от огъня. Във врялата течност се слага по една щипка от подправките кориандър и канела. Отварата се захлупва и се оставя да изстине, след което се прецежда. Между храненията се пие по една трета чаена чаша от "чая". Той не само засилва отбранителните сили на организма, но и съдейства за потооделянето и облекчава дишането - механизми на организма да се бори с неразположението", казва лекарят.

Друга лесна и работеща рецепта за хора, които нямат стомашно-чревни проблеми, която дава специалаистът е: средна по големина глава кромид лук се настъргва и се залива с 1/2 л горещо мляко. Пие се по една чаша вечер. При здрав стомах може да се направи и друго: смесват се равни количества сок от хрян, мед и вода и 2 пъти дневно се взема по една супена лъжица.

"При гранично състояние между здраве и настинка увеличете билковите запарки с мед и лимон, отварата от сушени малини, зелените смутита, плодовите фрешове, чесъна, всички видове лук, супите и бульоните - особено пилешките и зеленчуковите. Ако нямате противопоказания за пикантно - по-често яжте люти чушки, но избягвайте тежки и мазни храни, които отнемат много енергия за храносмилане, вместо организмът да я използва за борба с вирусите. На етапа, в който няма съмнение, че инфекцията е надделяла, минете на кокоши бульон, прясно изцедени сокове, чай и изобщо - на течна лесносмилаема, витаминозна и противовирусна храна. Смисълът от това е, от една страна, да не се ангажира много енергия за превръщане на тежката храна в глюкоза, от друга, да се овлажняват непрекъснато лигавиците - когато те са сухи, намаляват съпротивителните сили на клетките им", обяснява д-р Ригов.

Според него е изключително важно е в този период да се осигурят големи количества витамин С. "За здрави хора може и до 2-3 грама дневно, а при предписани от лекар и до 5 грама, което обикновено не може да се постигне само с храна" Непременно трябва да се спрат сладките и тестените храни, които "хранят" и болестотворните микроорганизми. Не са ви нужни големи количества храна, напротив. Дори е добре за няколко дни до преодоляване на неразположението да се придържате към минимални порции.

Прилагат се и всички досега изброени помощни средства като гаргари, промивки, инхалации и т.н., съветва диетологът. След преминаването на настинката той препоръчва човек се концентрира върху укрепването на организма. Това може да се получи с комплексни усилия - спазване на полезен хранителен режим, разходки и спорт, повече сън и почивка.



Добави коментар