Как да преборите пролетната умора?

69
Как да преборите пролетната умора?

Пролетта дойде, слънцето ни радва все по-често, но въпреки това настроението на някои хора изобщо не отговаря на възраждането на природата

Пролетта дойде, слънцето ни радва все по-често, но въпреки това настроението на някои хора изобщо не отговаря на възраждането на природата. Те се чувстват уморени, нямат сили и настроението им често клони към отрицателния полюс на емоциите. Такива хора страдат от т.нар. пролетна умора, която в някои по-сериозни случаи може да стигне и до депресия. Пролетната умора може да се причисли към т.нар. сезонни афективни разтройства, към които се отнася и зимната депресия.

Това са нарушения, които се случват през определен период от годината и засягат по-често жените от колкото мъжете. Засягат се предимно млади хора, но може да се наблюдава при хора от всички възрасти. Според някои експерти, балансът на хормоните в организма може да има съществена роля. Тази теория предполага, че по време на зимата нивата на хормона серотонин, наричан хормон на щастието, намаляват значително, тъй като за производството му е нужна слънчева светлина. Това води до чувство на изтощение в началото на пролетта.

Симптомите при този тип умора включват изморяемост, депресия, епизоди на повишена плачливост раздразнителност, нарушения в концентрацията, болки в различни части на тялото, нарушения в съня и загуба на либидото, намалено ниво на физическа активност, което често се съчетава с повишен прием на въглехидратни храни и увеличаване на теглото. Симптомите на пролетна умора понякога могат да започнат още през есента и да продължат през зимата и пролетта, отбелязва pharmacy-bg.com

Симптомите, които се наблюдават при това състояние обаче, се откриват и при по-сериозни заболявания. Повишената умора и намалена физическа активност се наблюдават при анемичен синдром, който може да се дължи на различни болестни състояния. Умората и повишаването на теглото могат да се дължат на заболяване на щитовидната жлеза. Затова е важно преди оплакванията на пациента да се припишат на пролетна умора, да се направят някои рутинни изследвания, с които да се изключат по-сериозни състояния.



Тъй като умората не е типично заболяване, лесно е да се разбере защо няма и лечение към чувството на умора. Въвеждането на някои промени в начина на живот и хранене, могат в голяма степен да повлияят чувството на изтощение. Ако се консумират предимно храни, богати на мазнини и въглехидрати и недостатъчни количества плодове и зеленчуци, рискът от поява на пролетна умора значително се повишава. Затова е важно диетата да бъди максимално балансирана, богата на витамини, минерали и фибри и с понижено съдържание на мазнини и прости захари.

Въпреки умората е добре да се повиши физическата активност и то предимно активността на открито. Дори и да е сведена до разходки в парка, тя повишава излагането на естествена светлина и спомага за възстановяване на поизчерпаните депа на витамин Д. Приемът на течности не трябва да спада под 1.5 – 2 литра на ден. Освен вода, добре е да се пият и плодови и зеленчукови сокове, а също и билкови чайове. Те не само поддържат оптималната хидратация на организма, но и доставят витамини и минерали.

Много добро средство за освежаване на организма са контрастните душове. При тях се редуват обливания с гореща и хладка към студена вода, като винаги се завършва със студената вода. Започва се с по-топла вода и постепенно се намалява температурата на водата. Други средства срещу пролетна умора са сауната, масажите, ароматерапия с есенциални масла с ободряващ и тонизиращ ефект – цитрусови масла, които могат да се добавят както в специални лампи, така и във ваната за къпане.

Хранителни добавки и фитотерапия също се прилагат с успех при прояви на пролетна умора. Пчелното млечице, богато на витамини и микроелементи, е ефикасен тоник при физическа и психическа умора. Добавки с микроелементи като желязо, манган, магнезий и мед са незаменими за виталността на организма, посочва вестник "Стандарт".

Американският и азиатският женшен са адаптогени, които повишават жизнеността, повишават физическата и психическата енергия. Още по-силен ефект има сибирският женшен, който не трябва да се приема повече от 60 дни. Джинджифилът има отлични детоксикиращи свойства и повишава енергията. Джинджифил е особено полезен е при хора с хранителни разстройства.


Добави коментар