Храним ли се достатъчно и наистина балансирано

132
Храним ли се достатъчно и наистина балансирано

Има поне десет признака, по които да определим дали диетата ни е полезна за здравето

Много от нас не приемат всички хранителни вещества, от които се нуждаем, за да запазим здравето си – неприятно е да го признаем, но е факт. В диетата ни може да липсват есенциални витамини и минерали, необходими за различни функции на тялото. Може би диетата ни не е балансирана и консумираме храни, притежаващи малко ползи за здравето, но пък с доста вредни последствия...

Въпросът е как да разберем дали наистина приемаме всички необходими хранителни вещества? Съществуват десет признака, по които можем да оценим цялостното си здравно състояние и да определим какви хранителни вещества може би липсват в диетата ни. Ежегодният цялостен преглед при лекар също не трябва да се пропуска, съветва zdrave.bg.

За да оценим цялостното си здраве, трябва да се погледнем в огледалото и честно да оценим как изглеждаме и как се чувстваме. Огледалото не лъже и може да ни даде отличителни знаци, че в някои отношения здравето ни страда и има нужда от вниманието ни. Възможно е да се нуждаем просто от леки промени в диетата си, за да повлияем положително на начина, по който изглеждаме и се чувстваме. Балансираната диета включва всички групи храни – плодове, зеленчуци, крехки протеини, зърнени култури, ядки и здравословни мазнини! Без изключения!

1. Състояние на кожата и косата

Здрава ли е кожата ни? Има ли хубав блясък или е бледа? Косата ни блестяща и силна ли е или цъфти? Твърде мазна ли е, накъсана ли изглежда и капе ли много? За да коригираме проблемите с косата и кожата си, трябва да включим в хранителния си режим повече здравословни мазнини като например тези от авокадо, ядки, маслини. Крехкото пилешко и пуешко месо също ще ни помогне, като стимулира клетъчния растеж и възстановяването на тъканите.

2. Състояние на зрението ни

Влошеното зрение може да е знак, че не ядем достатъчно плодове и зеленчуци. Диетата с много преработени храни или високо съдържание на захар могат да увредят зрението. Захарта кара очите да се подуват и нарушава зрението. Консумацията на много плодове и зеленчуци ще ни помогне да понижим риска си от макулна дегенерация, която е основната причина за ослепяването с напредването на възрастта.



3. Какво е положението с теглото ни

Ако сме в рамките на няколко килограма над препоръчителното тегло, изчислено на базата на килограмите и ръста ни, това значи, че ежедневно приемаме достатъчно калории, за да се чувства организмът ни добре. Когато се опитваме да отслабнем обаче, най-често не приемаме достатъчно калории. Тялото ни, от друга страна, се нуждае от тях, за да функционира правилно. Т.е. недостигът на калории може да има вредно влияние върху здравето ни.

Ако се опитваме да отслабнем, не трябва да правим компромис с приема на достатъчно калории от всички гореспоменати хранителни групи, както и с това да пием достатъчно вода. Дори само всекидневната 30-минутна разходка може да ни помогне да свалим до 15 кг за година.

4. Какви са нивата на холестерола ни

Нивата на отделните съставки на холестерола в кръвта могат да са добър показател дали ядем твърде много нездравословни мазнини в сравнение с полезните. Т.нар. лош (LDL) холестерол причинява натрупването на мастни плаки по стените на кръвоносните съдове. Това първоначално води до повишено кръвно налягане - защото сърцето трябва да работи по-усърдно, за да изпомпва кръвта през тези съдове. Евентуално тези натрупвания могат да запушат потока на кръвта и така да причинят сърдечна недостатъчност или удар.

За да понижим нивата на лошия холестерол в кръвта си, е добре да консумираме дива сьомга, ленено семе и ленено масло, авокадо, продукти с високо съдържание на фибри, натурален шоколад и зехтин. Препоръчително е да избягваме наситените мазнини и преработените храни. Всяка година трябва да проверяваме нивата си на холестерол в кръвта със съответните изследвания.

5. Какви са показателите на кръвното ни

Кръвното налягане също може да ни каже дали получаваме необходимите хранителни вещества от диетата си. Високото кръвно може да се дължи дължи на алкохол, твърде много сол (натрий) или нездравословни мазнини във всекидневната ни диета. Когато кръвното ни е твърде високо (или твърде ниско), се появяват периоди на замаяност. Обикновено високото кръвно не се проявява с конкретни симптоми (или поне такива, които може да бъдат усетени). Затова е най-добре да не пропускаме задължителния профилактичен преглед при своя лекар веднъж годишно, както и да следим показателите на кръвното си у дома.



6. Как работи мозъкът ни

Имаме периоди през деня, когато се чувстваме много уморени и мисълта ни се замъглява? Това може да е следствие от недостатъчния прием на калории. Пропускането на основни хранения е основна причина за подобно състояние, затова е важно да се опитаме да ядем поне три пъти на ден по-обилно и още няколко пъти да похапваме малки здравословни закуски. Мозъкът изисква много храна, защото харчи много енергия/калории, за да поддържа нормалните си функции. Храните, които ще подпомогнат работата на мозъка, включват орехи, сьомга, рибено масло, боровинки, авокадо.

7. Спим ли достатъчно

Диетите, в които се съдържат много преработени храни и изкуствени съставки като захар, сол, бяло брашно, кофеин, могат да саботират опитите ни за спокоен сън. Тялото прекарва твърде много време в храносмилане и усвояване на тези храни, а това води до нарушаване на ритъма на съня. По-добре да опитаме да изядем един банан или няколко блокчета неподсладен натурален шоколад, или няколко крекера със сирене за вечеря – тези храни съдържат вещества, които от една страна осигуряват доста енергия, а от друга подпомагат спокойния сън.

8. Движението на червата

Движението на червата е необходимо условие за прочистването на тялото от токсините и неизползваните калории. За да функционират добре червата ни, трябва да приемаме достатъчно фибри, както и да пием повече вода – около 8 чаши (литър и половина) на ден, както и да ядем повече плодове, зеленчуци, ядки и зърнени храни. Токсините в тялото могат да доведат до заболявания, ако не бъдат изхвърлени. Преработените храни са основния източник на токсини.



9. Добрият мускулен тонус

Крехките протеини в диетата са хранителните вещества, най-необходими за поддържането на добър мускулен тонус и за повече сила. Мускулите имат нужда от аминокиселините в богатите на протеини храни, за да се възстановяват, изграждат и поддържат здрави. Затова трябва да включим порция крехки протеини като пилешко, пуешко месо, яйца или крехки парчета червено месо към всяко основно хранене.

10. За здрави кости

Здравето на костите изисква богати източници на хранителни вещества като витамини и минерали. Костните клетки постоянно умират и се заместват от нови. Затова тялото има нужда от калций. Добре е да включим в диетата си много нискомаслени млечни продукти. Упражненията за издръжливост също са от полза – по-продължителни, но не големи натоварвания 2-3 пъти седмично.

Важно е да излизаме достатъчно и на слънце – витамин D, който организмът ни произвежда тогава, подпомага абсорбирането на калция през кръвта в костите. 10-15 минути са достатъчни тялото да си осигури достатъчно количество витамин D.

Азбучна истина е, че здравословната диета води до добро здраве - и на физиката, и на духа. Ако следваме здравословна диета, богата на всички хранителни вещества, дори много от здравословните проблеми, които вече са се появили, ще изчезнат. Първата стъпка е в съзнателния избор какво слагаме в устата си. Втората пък е да сме наясно кои са полезните и вредните храни - за да правим информиран избор.
 



Добави коментар