Добро настроение без антидепресанти

891
Добро настроение без антидепресанти

Да се погрижим за себе си

Прекалено се натоварваме, не се храним правилно, малко се движим... и не е чудно, че при този начин на живот все повече хора забелязват у себе си признаците на депресията. И се опитват да я лекуват с антидепресанти. Без съмнение в някои случаи помощта на медикаментите е необходима, но има и други начини да решим проблемите си:

1. Отпуснете се и се отделете време за себе си

Стресът е здравословна реакция към промените в околната среда. Но продължителният стрес може да доведе човек до истинска депресия.

Всичко това може да се обясни на ниво физиология. При стрес се ускорява пулсът, а учестеното сърцебиене се отразява на производството на сигнални вещества в мозъка, които играят роля в развитието на депресията. Така че не жалете време за себе си, а си почивайте по-често. Депресията е по-лесно да се предотврати, отколкото да се лекува.

2. Тичайте

Според терапевтите има връзка между физическото натоварване и депресията. Тичането сутрин например е много добро средство за предпазване от депресия. Движението влияе позитивно на хора в депресия, затова някои психолози предписват именно тичане на пациентите си. Да, спортуването не лекува депресията, но обратното - липсата на физическа активност я предизвиква. Така че, ако повече от всичко ви се иска да се излежавате под одеалото, проявете дисциплина и обуйте маратонките. Половинчасово кросче два пъти в седмицата може да ви даде доброто настроение.

3. Наблягайте на въглехидратите и ограничете протеитните

Хапвайте картофи, моркови, зеле, макарони, ориз, мед и хляб. Тези продукти са много полезни за психиката, защото зеленчуците и зърнените храни имат повече въглехидрати, които повишават нивото на инсулин в кръвта, а ефектът е все едно сте взели природното “хапче на щастието”.

Инсулинът от своя страна увеличава пропускливостта на клетъчните мембрани за аминокиселини, по-специално триптофан. Триптофанът пък е в основата на производството на серотонина в главния мозък. 

Серотонинът особено много влияе на настроението ни. След приема на въглехидрати се повишава концентрацията на триптофан в кръвта, който попада в мозъка, където се преобразува в сетотонин. А серотонинът намалява стреса и подобрява настроението. За да постигнете този ефект е важно да хапвате по-богата на въглехидрати храна, защото тя е природният антидепресант. Същевременно избягвайте богата на протеини храна, защото те понижават концентрацията на триптофана.

4. Въздържайте се от аспартам

Ако някои продукти стимулират производството на серотонин, други го блокират. Към тези продукти се отнася и изкуственият заместител на захарта аспартам, който съдържа веществото фенилаланин. Когато количество му в организма е високо, фенилаланинът затруднява придвижването на триптофана към клетките на главния мозък, вследствие на което мозъкът произвежда по-малко серотонин.

5. Внимателно с противозачатъчните

Оралните контрацептиви могат да повлияят негативно на настроението на жената. Заради тях се понижава производството на сигналното вещество норадреналина. Той, както и серотонинът, играе важна роля в предупреждението за настъпването на депресия. Затова специалистите съветват жените, които са предразположени към депресивни състояния, да не приемат орални контрацептиви или да спрат приема им, ако почувстват, че им влияят на настроението.



Добави коментар