Децата и безсънието

910
Децата и безсънието

Как да се справим?

Децата също страдат от безсъние. Говорим за големите деца, не за бебетата, които могат да страдат от колики или други неразположения. Липсата на достатъчно сън (9-11 часа при децата между 6 и 12 години, около 8-9 часа за тийнейджърите) води до проблеми и неразположение и през деня, както и обратното.

Какви са причините за безсъние при децата?

Както и при възрастните, една от основните причини е недоспиването – късното лягане и ранното ставане. Това, че детето е активно вечер, не е основателна причина да не си ляга навреме. Създайте му режим, който следете да се следва стриктно. Друга причина за безсънието е, че буквално докато децата не заспят, подпрени на дивана в хола, те гледат телевизия или играят на компютъра. Безсънието може да е следствие и от стрес и тревога, проблеми в училище, употребата на газирани и кофеинови напитки, настинка, депресия.

Какви са симптомите на безсъние при децата?

- раздразнителност
- промени в настроението
- хиперактивност
- потиснато настроение
- агресивност
- невъзможност да се съсредоточи
- проблеми с паметта

Децата спят по-малко заради телевизора и компютъра

За последните 100 години децата са започнали да спят със 73 минути по-малко през нощта. До този извод са стигнали учени от Австралийски университет, които са провели проучване сред стотици деца от 0 до 18 години.

Оказва се, че на съня на децата пречат телевизора, видеоигрите и интернета. За пълноценното си развитие детето трябва да се събужда самостоятелно сутринта, а не с будилник. Ако не се случва така, значи то трябва да си ляга по-рано. Хронично недоспалите деца са раздразнителни, при тях се понижава концентрацията на вниманието, а това се отразява на способността им да учат и усвояват новия материал. Децата са по-малко активни, а също се понижава защитната функция на организма им – имунната система. Също е доказано, че системното недоспиване влияне на хормоналната система при децата и често води до затлъстяване.

Как да предодвратим безсънието?

Първо е добре да проверим дали детето не се тормози от някакъв проблем? Всеки проблем е решим и, ако е необходимо, обърнете се към детски психолог. И още:

1. Леглото е само за спане, не позволявайте на детето си да прави нещо друго в леглото, например да чете книга или да гледа телевизия.
2. Направете му режим за лягане и ставане и следете за стриктното му спазване.
3. Погрижете се 30 минути преди лягане детето да спре обичайните си занимания като играене на видеоигри, седене пред компютъра, гледане на телевизия. Нека чете книга, да реди пъзел, да си подрежда стаята… на тишина и спокойствие.
4. Запишете го на някакъв спорт, за да сте сигурни, че има къде да изразходи енергията си през деня, нека прекарва повече часове навън, а не вкъщи.
5. Проверете дали леглото, матрака и възглавницата са му удобни.
6. Научете го на техники за релаксация – да си фантазира или да си представя неща, които му харесват, преди да заспи.



Добави коментар