5 антистрес техники

992
5 антистрес техники

Нови съвети за управляване на стреса

Най-новите методи за борба със стреса напълно опровергават традиционните ни представи за психология и самопомощ. Те действат много по-ефикасно, отколкото може да ни се стори на пръв поглед. Вижте ги:

1. Традиционният съвет: не прекалявайте с храната по време на стрес
Новият съвет: направете изключение за шоколада



Да се опитваш да си върнеш загубеното душевно равновесие с помощта на чипсове, фаст фууд, сладолед или двойни порции на вечеря определено е самозаблуда. Храната носи само временно облекчение, а заедно с него - и излишни килограми, които после ще ти е трудно да свалиш. Обаче за тези, на които им е трудно да се откажат от навика да си хапват, когато са в стрес, има едно щастливо изключение: черният шоколад.

Експеримент, проведен в Изследователския център на Nestle в Швейцария показва, че 40 г черен шоколад на ден в продължение на 2 седмици помага да се понижи забележително хормонът на стреса. И не бързайте да заклеймявате експеримента като “собствен” - в интерес на фабриката за производство на шоколадови изделия, защото експериментът е проведен от учени от сериозни европейски институти, а някой все пак е трябвало да го финансира.

2. Традиционният съвет: медитирайте, за да се успокоите
Новият съвет: просто правете това, което ви харесва



Медитацията безспорно е добър метод, особено за тези, които я умеят. А за тези, които от медитацията получават обратен на очаквания ефект - изпадат в тревожност и безпокойство (които, между впрочем, са 54%, сочат проведените изследвания)?

Не сядайте в поза лотус, а просто направете това, което ви харесва да правите: разхождайте се, шийте, рисувайте, четете книги, гризете си молива или си пейте любимите песни... И ако любимото ви занимание изисква ритмични движения (като ходенето или бродирането), още по-добре, защото те оказват на мозъка абсолютно същия ефект, както и медитацията.

3.Традиционният съвет: дайте воля на емоциите си
Новият съвет: изобщо не се фиксирайте върху тях



Свикнали сме да следваме традиционния съвет да не крием емоциите си, а да ги изразяваме по подходящ начин. Между другото, изследване на психоемоционалното състояние на хора, които преживяват смъртта на близък човек, показва, че това е погрешна стратегия. Американски психолози са сравнили здравословното състояние на тези, които са се старали да не мислят и да не говорят за болката си от загубата и тези, които са споделяли преживяванията си с околните. 

Оказва се, че първите са били по-малко депресирани, а също така и не са страдали от разстройство на хранителните навици. Това, разбира се, не значи, че трябва да се затваряме в себе си, а по-скоро да не се фиксираме върху болезнените преживявания и да мислим повече за нещо позитивно и приятно, за да се избавим по-скоро от мъчителното чувство за загубата.

4. Традиционният съвет: спете достатъчно
Новият съвет: спазвайте строг режим - лягайте рано, ставайте рано



Достатъчният сън е абсолютно необходим за психоемоционалното здраве - ако не спите редовно по 7-8 часа на нощ, стресът ще нарасне до критично състояние. Само че не е важно само по колко спите, а и кога спите. Ако сте будни в част от нощта, нивото на серотонин в кръвта се понижава, а с това расте и рискът от възникване на депресия. Също има риск от напълняване, което си е сериозна причина да сме в леглото преди полунощ. Освен това прекалено продължителният сън също влияе пагубно на психоемоционалното състояние, затова учените съветват дори в почивните дни да ставате с будилник.



5. Традиционният съвет: не си лягайте, преди да сте се помирили след кавга
Новият съвет: утрото е по-мъдро от вечерта

На много хора им е абсолютно невъзможно да заспят спокойно до човека, който ги е обидил и дори не се е извинил. Пък и на сутринта всичките обяснения могат да се претопят безрезултатно в новия ден. Най-добре постъпете именно така: легнете си да спите и без да сте стигнали до съгласие в кавгата, отложете за после изясняването на отношенията.



Добави коментар