10 факта за калция

95
10 факта за калция

В скелета на зрял мъж има 1.2 килограма калций

Основната роля, която калцият изпълнява в човешкото тяло, е изграждането на костната тъкан. В скелета на зрял мъж, например, има 1.2 килограма калций. Костите и зъбите на човек съдържат 99% от общото количество калций в организма.

С най-високо съдържание на калций от млечните храни са козето сирене и кашкавалът. Сред зеленчуците първенци са лозовите листа и къдравото зеле. Храните, в които най-малко подозираме, че има калций, може би са чесънът, сусамът и розмаринът.

Кърмещите жени трябва да приемат големи количества богати на калций храни, защото значително количество от него те губят чрез кърменето.



За да бъде усвоен калцият от организма, задължително трябва да има витамин Д.

Предозирането с калций често се дължи на предозиране с витамин Д. То може да доведе до гадене и повръщане и утаяване на калций в сърцето и бъбреците. Този процес може да бъде фатален за бебетата.

При децата калциевият дефицит може да доведе до рахит. При възрастните причинява омекване на костите.



Калцият е много важен за жените. Той може да предотврати хипертония по време на бременност, както и поликистоза на яйчниците.

Освен изграждането на костите, калцият има и други важни роли - важен е за сърдечната дейност, има ключова роля в процеса на кръвосъсирването, допринася за правилното протичане на мускулните контракции, допринася за нервната проводимост, участва при освобождаването на някои хормони.

На усвояването на калция от организма пречат кофеинът, алкохолът, цигарите, големите количества сол, както и протеини и животински мазнини.

Най-големият мит за калция е че млякото и млечните продукти са най-богати на него. Всъщност, една порция броколи съдържа също толкова калций, колкото и 200 мг краве мляко.



Добави коментар