Защо чай се пие само току-що направен

1337
Защо чай се пие само току-що направен

И до какво количество да се ограничим

В наши дни имаме на разположение изобилие от видове чай. Мнозина отдават предпочитание на зеления, тъй като смятат, че той е най-полезната напитка на света.

В чаените листа има голямо количество биологически активни органични съединения. Към тях се отнасят катехини (полифеноли), проантоцианидини, танини, кофеин, теофилин, теобромин. Освен това се съдържат аминокиселини, минерални соли и витамини.

Основната полза от чая се дължи на полифенолите. Те притежават антиоксидантни и антибактериални свойства. Понижават рисковете от развитие на злокачествени образувания, сърдечно-съдови болести, диабет, а също така забавят остаряването на организма.



А какво има в черния чай, чиито листа ферментират?

В процеса не ферментация катехините, съдържащи се в зеления чай, се превръщат във флавини и теарубигини  - именно те отговарят за кафяво-оранжевия цвят на чая. От гледна точка на антиоксидантната активност всички те остават със същия потенциал и същия страничен ефект, какъвто имат катехините в зеления чай.

Да, ферментацията на листата на черния чай променя съотношението на танини и катехини, но не понижава общото им количество. Поради това полифенолните съединения са на едно ниво в двата вида чай. Това е най-силният коз на черния чай.

Опасно ли е да се пие престоял чай?

В такъв случай се повишава концентрацията на гуанин. В малки количества това вещество е безопасно. Когато се повиши нивото му, се натрупват продуктите, резултат от окислението. Т.е. токсичен гуанидин. Именно той започва да влияе негативно върху състоянието на нервната и сърдечно-съдовата система и стомашно-чревния тракт.



В големи количества гуанидинът действа на организма подобно на хистамина – повишава артериалното налягане и сърцебиенето. Поради това е желателно да не се пие престоял няколко часа чай. Ползата от него отсъства. Може само да си навредите.

Приемът на напитки, богати на полифеноли
– зелен и черен чай, кафе, какао, намалява усвояването на желязото, цинка и калция. Поради това тези напитки е желателно да се ограничат до не повече от 3 часа на ден.



Добави коментар