Забавяне в развитието на речта, вниманието, паметта и мисленето на учениците - това носят електронните джаджи

170
Забавяне в развитието на речта, вниманието, паметта и мисленето на учениците - това носят електронните джаджи

Най-големите рискове за развитието на децата са свързани с приспособленията на екрана, които се използват за развлекателни цели

Прекомерното използване на електронни джаджи може да доведе до забавяне в развитието на речта, вниманието, паметта и мисленето на учениците. До тези заключения са стигнали учени от Московския градски педагогически университет (MGPU) в хода на изследване за влиянието на дигиталната среда върху психичното развитие на децата. Резултатите са публикувани в сборника "UniverCity: Градове и университети", съобщи РИА Новости. Учените са провели цялостно изследване на влиянието на дигиталната среда и нейните индивидуални фактори върху ключовите области на психическото развитие на учениците.

"Най-големите рискове за развитието на децата са свързани с приспособленията на екрана, които се използват за развлекателни цели. Колкото по-рано детето започне да използва цифрови устройства, толкова по-тежки могат да бъдат последиците за развитието на висши психични функции: забавяне в развитието на реч, внимание, памет и мислене. Това започва да се отразява в ученическите години на способността и готовността за учене, на саморазвитието и творческата дейност“, коментира ръководителят на изследователския проект Сергей Степанов, професор в Института по педагогика и Психология на образованието на Московския държавен педагогически университет.

Както отбеляза професорът, ако приспособленията се използват пестеливо и като се вземат предвид нормите на SanPiN за целите на развитието и образованието, тогава може да се разчита на положителна динамика при формирането на висши психични функции в подрастващото поколение. Резултатите от проучването обаче показват, че по-голямата част от учениците използват приспособления за забавление: почти 60% от родителите посочват, че децата им използват електронни устройства за отдих, а само 40% - за учене и разширяване на кръгозора си. Също така, почти 70% от родителите не пречат на гледането на телевизия, 60% не ограничават децата в използването на игрова конзола. В същото време нормата за използване на смартфон се определя от 66% от възрастните, компютър - 57% и таблет - 47%, твърдят учените.

За да се намалят негативните ефекти от дигитализацията, учениците трябва да развият интелектуални и творчески способности, което все още се прави чрез допълнително образование, казват учените. Според тях не би навредило на училищното образование да изгради креативна ориентация, каквато явно липсва в класната стая сега.

„Благодарение на дълги години изследвания и проекти в образованието, заедно с моите ученици, успях да разработя специални отразяващи и съвместни творчески технологии, които позволяват много ефективно да се развие интелектуалният и творчески потенциал както на деца, така и на възрастни. И в контекста на идеите на педагогиката за съвместно създаване, които бяха въведени в Редица региони, именно развиващото се и творческо взаимодействие на възрастни и деца осигурява най-големия образователен ефект, който помага да се намалят рисковете от дигитализацията “, отбеляза Степанов.

Според учени от Московския държавен педагогически университет използването на изкуствен интелект и големи данни за образователни цели също ще бъде обещаващ начин за предотвратяване на негативното въздействие на екранните технологии върху учениците, посочва вестник Стандарт.

"Динамиката на учебния процес на всяко конкретно дете, с неговите трудности и неразбиране в масово училище, обикновено остава извън обсега на вниманието на учителя, когато той преподава уроци в клас с повече от 15 деца. И тъй като има почти два пъти колкото се може повече деца в обикновени класове, тук възможността за дигитализация на „образователните усилия“ на всяко дете, тяхното натрупване в ресурси с големи данни и обработка с помощта на IТ технологии може да се окаже целесъобразна и ефективна подкрепа както за учителя, така и за студентът ", обясни професорът.

Сега учените от Московския държавен педагогически университет, заедно с Института по психология на Руската академия на науките, разработват технологии, базирани на идеята за „Дигиталния ангел“, които ще помогнат на учителя да осигури на всяко дете оптимална образователна траектория на развитие. В изследването са участвали още Институтът по психология на Руската академия на науките, Московският държавен педагогически университет, Московският държавен университет по психология и образование, училищата в Москва, Московска област и Брянск. Проектът е подкрепен от Руската фондация за фундаментални изследвания.

Добави коментар