Ранно развитие: Кога да започнем?

182
Ранно развитие: Кога да започнем?

Напоследък се създава впечатление, че родителите се боят нещо да не пропуснат, да не би да закъснеят...

Ранната възраст при децата е периодът от първата до третата година. В този промеждутък от време детето активно развива речта си, едрата моторика и предметната дейност. С други думи, то се учи да говори и да взаимодейства със света с помощта на различни игри.

На детето му харесва на премества предмети, да пресипва, да сортира и тропа с тях. То бяга, лази под нещо, скача в локвите. Всички тези действия развиват интелекта му. Именно физическото развитие влияе на интелектуалното. Не обратното! През този период мозъкът на детето още не е готов да чете, пише, смята или осъзнато да изучава нов език.

Според експерти ранното обучение на детето представлява ускорение на нормалния естествен процес на развитие. Важно е да знаете какво искате от детето – да го развивате или обучавате? Това са две кардинално различни понятия.

Практиката сочи, че дето, което е било подготвяно за училище от 3-4-годишна възраст, към 6-ата година губи мотивация да учи изобщо.

Същевременно много родители се стараят да наситят живота на своите деца с различни курсове и занимания. Този наситен график повече наподобява графика на възрастния: подготовка за училище, спортна секция, танци, театър и т.н.

Създава се впечатление, че родителите се боят нещо да не пропуснат, да не би да закъснеят.

„Ще вземе да се появи друго дете в училището и ще бъде по-добро. А може да бъде по-подготвено от моето. Затова трябва да успеем всичко да научим“. Това е неправилна нагласа. Детето трябва да има качествено детство. Години, през които да се наиграе, набяга, а след това с удоволствие да започне да учи. 

Трябва да се отчете, че при децата едва към 7-ата година се формира абстрактното мислене, способността да се усвоява повече информация, да се осмисля и разбира . Натоварванията в ранна възраст водят до умора, лошо настроение и психосоматични болести. Последното е най-лошото.

Какво да направите?

Преди всичко е важно родителите:

1/ Да осъзнаят, че да чете и пише на 3-годишна възраст нужда имат само те,  а не детето. На тази възраст детето иска съвършено различни неща!
2/ Да се вслушват в детето. Трябва да знаете по какво се увлича детето. Какво му е интересно – пеене, рисуване, танцуване, скачане и т.н. Развивайте именно тези удоволствия за детето.
3/ Да помнят, че детето няма 8-часов работен ден. Неговата психика няма да издържи на натоварването.
4/ Да дават възможност на детето да се развива самостоятелно. Не е необходимо по цял ден детето да се нагърбва с изпълнението на задачи и отговорности. То трябва да има свое лично пространство, където да развива своето въображение и фантазия.
5/ Да учат детето да общува с връстниците си.
6/ Да помнят, че детето само трябва да е щастливо. А това зависи само от родителите.




Добави коментар