Ранно развитие: Кога да започнем?
182
Напоследък се създава впечатление, че родителите се боят нещо да не пропуснат, да не би да закъснеят...
На детето му харесва на премества предмети, да пресипва, да сортира и тропа с тях. То бяга, лази под нещо, скача в локвите. Всички тези действия развиват интелекта му. Именно физическото развитие влияе на интелектуалното. Не обратното! През този период мозъкът на детето още не е готов да чете, пише, смята или осъзнато да изучава нов език.
Според експерти ранното обучение на детето представлява ускорение на нормалния естествен процес на развитие. Важно е да знаете какво искате от детето – да го развивате или обучавате? Това са две кардинално различни понятия.
Практиката сочи, че дето, което е било подготвяно за училище от 3-4-годишна възраст, към 6-ата година губи мотивация да учи изобщо.
Същевременно много родители се стараят да наситят живота на своите деца с различни курсове и занимания. Този наситен график повече наподобява графика на възрастния: подготовка за училище, спортна секция, танци, театър и т.н.
Създава се впечатление, че родителите се боят нещо да не пропуснат, да не би да закъснеят.
„Ще вземе да се появи друго дете в училището и ще бъде по-добро. А може да бъде по-подготвено от моето. Затова трябва да успеем всичко да научим“. Това е неправилна нагласа. Детето трябва да има качествено детство. Години, през които да се наиграе, набяга, а след това с удоволствие да започне да учи.
Трябва да се отчете, че при децата едва към 7-ата година се формира абстрактното мислене, способността да се усвоява повече информация, да се осмисля и разбира . Натоварванията в ранна възраст водят до умора, лошо настроение и психосоматични болести. Последното е най-лошото.
Какво да направите?
Преди всичко е важно родителите:
1/ Да осъзнаят, че да чете и пише на 3-годишна възраст нужда имат само те, а не детето. На тази възраст детето иска съвършено различни неща!
2/ Да се вслушват в детето. Трябва да знаете по какво се увлича детето. Какво му е интересно – пеене, рисуване, танцуване, скачане и т.н. Развивайте именно тези удоволствия за детето.
3/ Да помнят, че детето няма 8-часов работен ден. Неговата психика няма да издържи на натоварването.
4/ Да дават възможност на детето да се развива самостоятелно. Не е необходимо по цял ден детето да се нагърбва с изпълнението на задачи и отговорности. То трябва да има свое лично пространство, където да развива своето въображение и фантазия.
5/ Да учат детето да общува с връстниците си.
6/ Да помнят, че детето само трябва да е щастливо. А това зависи само от родителите.
Добави коментар