Пандемията и последиците върху детската психика

473
Пандемията и последиците върху детската психика

Според експерти, децата на 15 и повече години са по-податливи към последиците от преживяното и ситуацията, с която се сблъскаха неподготвени

Когато в края на миналата и в началото на тази година започнаха да пристигат обезпокоителни новини за епидемията от коронавирус в Китай, всички мислеха, че това не може да се случи в Европа. Само няколко месеца по-късно Европа беше засегната много по-силно от този вирус, който предизвика затваряне на много държави. Повече от шест месеца след началото на пандемията този проблем не само, че не е решен, но вероятно няма и да бъде в близко бъдеще, пише МИА.

Последиците от това са непредвидими загуби за икономиката, по-ниско качество на живот, ръст на безработицата, нарастващо недоволство на гражданите, които си искат „стария” живот.

За една нощ децата останаха без детство

И докато четем за последиците от пандемията от коронавирус върху работещите и обикновените граждани, по-рядко може да прочетем нещо за влиянието на епидемията върху децата, които за една нощ останаха без детство и започнаха да живеят при съвършено различни условия.
Много хора се сещат за затворените училища, дистанционното обучение, оградените игрища, на които е забранено да се играе. Спряха спортните тренировки и вече нямаше и следа от ходенето на гости и безгрижните игри.

„Всичко се промени за една нощ”, каза Светлана Б. от Вуковар. Медиите преливаха от информация за коронавируса, а десетгодишната ѝ дъщеря неволно започнала да гледа новините. В един момент детето започнало да разпитва каква болест е коронавирусът, колко е опасна и може ли да се умре от нея.

След като детските площадки най-накрая бяха отворени, родителите на момиченцето забелязали, че карантината е оставила своя отпечатък върху него. Детето определено избягва да излиза и да си играе, а предпочита да остане вкъщи и да гледа телевизия или да си играе с играчките.
Родителите започват буквално насила да я карат да излезе навън да си играе или да кара колело. В разговор с други майки станало ясно, че и те се сблъскват със същите проблеми. „За щастие, училището започна нормално, но се опасявам да не се стигне до повторно затваряне, както се случи през пролетта”, казва Светлана Б.



Променен начин на живот

По-големите деца, по-специално тийнейджърите също за една нощ трябваше да променят начина си на живот – без училище, тренировки, приятелства и излизане. Всичко замря. Това стана причина да започнат да прекарват повече врем с телефоните и компютрите си. Много от тях обърнаха деня в нощ и обратно. Според експерти, децата на 15 и повече години са по-податливи към последиците от преживяното и ситуацията, с която се сблъскаха неподготвени. Според хърватският учен Иван Гикич, децата трябва да се върнат по-скоро в нормална, но и безопасна училищна среда.

Заради случващото се покрай пандемията, най-чувствителни са децата между 10 и 15-годишна възраст. Те трябва да ходят на училище, не само за да се образоват и възпитават, но и заради социализацията. Децата трябва да играят заедно, да се запознават, да създават приятелства и да израстват. Трябва да се вземат всички мерки, за да спре разпространението на коронавируса в училище, смята Гикич.

Директорът на Института за детска и юношеска психиатрия в Осиек Катарина Додич Куркович смята, че никой не обръща внимание върху това как поредицата от забрани и ограничения се отрази на всички ни.

Забелязва се нарастване броя на зависимостите сред възрастните, които не успяха да се справят с възникналата ситуация. Особено силно са засегнати децата, които заради дистанционното обучение бяха лишени от нормални контакти с връстниците си. Всичко, което се случи, беше имитация на нормален живот, твърди психиатърът. Тя смята, че в момента е трудно да се определи, какви точно ще бъдат последиците върху психиката на децата, но със сигурност ще има такива.

По време на пандемията е забелязан ръст на агресивното поведение сред тийнейджърите, проявите на бунт, тютюнопушенето и употребата на марихуана и други. Обстановката доведе но неврози и остави следи върху психиката на децата и младежите. Препоръката е властите да направят всичко възможно учениците да могат да посещават редовно училище, да се забавляват и да излизат, тъй като това е периодът, в който се учат на социално общуване.

Добави коментар