Как да забавим стареенето с храна?

173
Как да забавим стареенето с храна?

Световноизвестният биогеронтолог и доктор на биологическите науки професор Алексей Москалев препоръчва как да забавим стареенето

Световноизвестният биогеронтолог и доктор на биологическите науки професор Алексей Москалев препоръчва как да забавим стареенето. Освен точното съотношение между калории, белтъчини, въглехидрати, мазнини и микроелементи, в менюто ви трябва да има прецизно изчислено количество мастни киселини и аминокиселини. Живеем в среда с множество живи организми - гъбички, бактерии, вируси - и нашият имунитет привиква към тях. Но чуждите бактерии, дори полезните, могат да доведат до различни възпаления. Затова вместо живи пробиотици, е по-добре да употребявате пребиотици и метаболитици, препоръчва ученият.

Много метаболити има в киселомлечните продукти, зеленчуците и плодовете, виното, бирата, тофуто - въобще във всичко, което се подлага на ферментация. А ето в кои продукти има така необходимите антимутагени, които борят лошите клетки:

Цистеин - червен пипер, лук, чесън, брюкселско зеле, броколи, птиче месо, яйца, млечни продукти;

Галова киселина - кестени, карамфил, диви къпини, цикория, грейпфрут, черен чай, вино, бира, ябълки, нар;

Липоева киселина - спанак, броколи, домати, грах;

Полифеноли - бобови продукти, домати, горски плодове, червено вино, какао, шоколад, чай, къри;

Органични форми на селен - бразилски орехи, кашу, риба, кокоше месо, пуешко месо, кафяв ориз, бобови продукти, гъби, овесена каша, спанак.

Така наречените хорменти пък контролират стреса в клетките, активират гените, които участват в разрушаването на токсините, стимулират автофагията - самоизяждането на клетките с ненужни и вредни компоненти, дори ремонтират ДНК-то и унищожават туморите. Продуктите с хорменти са следните, като внимание: не бива да се прекалява, съветва вестник Стандарт.

Кверцетин - ябълки, лук, каперси, малка червена боровинка, сливи, синя боровинка, френско грозде.

Сулфорафан - броколи.

Куркумин - къри.



Ресвератрол - червено вино, фъстъци.

Карнозин - пуешко месо, кокоше месо.

N-ацетилглюкозамин - гъби, хрущяли, скариди.

Особено важно е да свикнете с така нареченото противовъзпалително хранене. Важното е редовно да залагате на плодове, зеленчуци, чай, пълнозърнест хляб, сушени плодове, зехтин, бобови продукти, ядки, ленено семе. Разрешени са червеното вино и бирата, но без да се оливате. И пак внимание: избягвайте продукти, които подпомагат възпаленията - месо и колбаси, пържена храна, газирани напитки, бял хляб, всичко от рафинирано брашно, маргарин, сланина, чипсове.

А ето и кои вещества в кои продукти потискат активността на гените на стареене:

Апигенин - портокали, ябълки, вишни, грозде, лук, магданоз, броколи, сладък зелен пипер, целина, ечемик, домати, чай, вино.

Физетин - ягоди, ябълки, фурми, лук.



Индоли - броколи и другите видове зеле.

Токотриенол - кафяв ориз, червено палмово масло.

Кофеин - кафе и чай.

Капсацин - лютив пипер чили.

Проантоцианидини - гроздови семки, черна боровинка, къпина, ябълки, праскови, круши, нектарини, киви, манго, банани фурми, сорго (зърнен продукт, алтернатива на царевицата), ечемик, орехи, кашу.

Гинсеозид - женшен.

Астаксантин - сьомга, скариди.

L-теанин и теафлавини - чай.

Изитиоцианати - горчица.

Алфалипоева киселина - спанак.

Рутин - чай и горски плодове.

Хидрокситирозол - зехтин.

И отново внимание: захарта ускорява стареенето на мозъка, състарява кожата, кръвоносните съдове, белите дробове, черния дроб, бъбреците, предизвиква катаракта. Тя изобилства в газирани напитки, сокове, кексове, десерти, торти. Важно е да намалите също така употребата на нишестени продукти - сладкиши, хляб, картофи, макарони, бял ориз, булгур от бяло брашно.

Добави коментар