Депресията през бременността: Как да се справим?

46
Депресията през бременността: Как да се справим?

Пренаталната депресия се определя като форма на клинична депресия по време на бременност

Пренаталната депресия се определя като форма на клинична депресия по време на бременност. Смята се, че засяга 10% от жените по света, като по – чести са случаите при представителки  от третия свят.

Осъзнаването на пренаталното психично здраве е важно както за вашето здраве, така и за това на вашето дете.

Въпреки че антенаталната депресия е по-вероятно да се появи сред жени, които имат анамнеза за депресия, в никакъв случай тя не е неизбежна. Важно е обаче жените с история на психичното здраве да обсъдят с личния си лекар, как това може да се отрази на бременността и раждането им, и да планират правилните грижи и подкрепа.

Години наред експертите погрешно вярваха, че хормоните на бременността са защитени от депресия, но потенциалният фактор, който допринася за пренаталната депресия, всъщност е дисбаланс в тях.

Сред факторите, причиняващи пренатална депресия, са предишни трудности със зачеването, непланирана бременност, емоционална и физическа преумора, както и отношенията и финансовите проблеми.

Като общи проблеми експертите посочват още усещането за това, как се чувства жената, която преминава през такова голямо събитие, променящо живота; как майката вижда себе си, включително негативни възприятия за физически промени, като наддаване на тегло, подути гърди и друг дискомфорт; ограниченията в начина на живот, които майчинството може да донесе; как партньорът или семейството на мама се чувстват към бебето; как депресията по време на бременност може да повлияе на отношенията; трудности с предишни бременности.

Признаци на пренатална депресия

Тя може да започне във всеки момент по време на бременността и се характеризира като притеснение от предстоящото раждане и родителство.

Сред тях са:
Липса на енергия и изключителна умора
Чувство на емоционална откъснатост
Хронична тревожност
Чувство за изолация и вина
Невъзможност за концентрация и трудности при запомнянето
Чувство на емоционална нестабилност
Изключителна раздразнителност
Спите твърде много или недостатъчно, или имате неспокоен сън
Желание за постоянно яденето или изобщо да не ядете
Отслабване / наддаване на тегло, несвързано с бременността
Загуба на интерес към секса
Усещане за страх от всичко, включително от бременността
Устойчива тъга
Невъзможност да се вълнувате от предстоящото раждане
Невъзможност да усетите връзка с растящото бебе
Мисли за самоубийство или смърт

Както беше споменато по-горе, някои от тези фактори се разбират по-често като „симптоми“ на бременността. Други очевидно са по-сериозни и ако имате някой от тях, потърсете помощ.

Както при всяко психично заболяване, откритата комуникация по въпроса е едно от най-добрите неща, които трябва да направите за преодоляването й. Намерете някого, с когото можете да говорите. Ако нямате близък приятел, към когото можете да се обърнете, има много групи за поддръжка онлайн и дори мрежи чрез социални медии.

Опитайте се да говорите за това как се чувствате и бъдете позитивни относно търсенето на помощ. Това е най-доброто нещо, което можете да направите. С правилната помощ и подкрепа, особено в началото, нещата могат да се подобрят.

 



Добави коментар