5 храни, които всеки трябва да има в хладилника си

542
5 храни, които всеки трябва да има в хладилника си

Пазят сърцето, удължават живота

Плодовете и зеленчуците пазят сърцето от болести. Хората, които ядат плодове два пъти на ден и зеленчуци три пъти на ден, страдат по-малко от сърдечно-съдови и ракови заболявания и живеят по-дълго. Някои продукти имат особено добър ефект върху здравето, установиха учени от Харвардското медицинско училище в САЩ. Те посочиха петте храни на здравето и дълголетието, съобщи РИА Новости.

Полезните пет

В началото на март учените от Харвардското медицинско училище съобщиха, че редовната консумация на плодове и зеленчуци е ключът към дълъг и здравословен живот. Има обаче точна формула за това: плодовете се ядат два пъти на ден, зеленчуците - три пъти на ден. Ако е по-малко или повече, ефектът не е същият.

Експертите стигат до тези изводи, след като анализират данни за здравословните и хранителни навици на повече от два милиона души. Учените са ползвали резултатите от две големи проучвания от 1984 и 2014 г. - „Здравно проучване на медицинските сестри“ и „Последващо проучване на здравните специалисти“.

Анализирани са и 26 научни трудове, проведени в Северна и Южна Америка, Европа, Азия, Африка и Австралия. Резултатите са почти еднакви навсякъде: По-голямата консумация на плодове и зеленчуци намалява риска от хронични заболявания, включително сърдечно-съдови заболявания и рак, които се считат за водещите причини за преждевременна смърт.

Оказва се, че хората, които ядат три порции зеленчуци и две порции плодове всеки ден, живеят по-дълго от другите. В сравнение с тези, които приемат две порции зеленчуци, те имат 13% по-нисък риск от смърт от всички причини и 12% по-нисък риск от сърдечно-съдови заболявания. Те също така са с десет процента по-малко склонни да умрат от рак и с 35 процента по-малка вероятност да умрат от респираторни заболявания като хронична обструктивна белодробна болест (ХОББ).

Авторите на анализа обаче отбелязват: не всички плодове и зеленчуци са еднакво полезни. Листните зеленчуци като спанак, маруля и зеле са най-ефективни. А също и плодове, богати на бета-каротин и витамин С - по-специално цитрусови плодове. Нишестените зеленчуци - картофи, грах и царевица, както и плодовите сокове, не повлияват особено на здравето.

Подмладяващи ябълки



Експертите наричат ​​обикновените ябълки един от най-полезните плодове, посочва вестник Стандарт. Според няколко проучвания редовната им консумация предотвратява развитието на сърдечно-съдови и онкологични заболявания, предпазва мозъка от стареене и увеличава продължителността на живота.

Американски учени доказаха, че „ябълковата диета” превръща плодовите мухи в дълготрайни. Насекомите, хранени с тези плодове, живеят средно с 10% повече от своите роднини. Всичко е свързано с полифеноли, отбелязват авторите на изследването. Полифенолите намаляват нивата на холестерол в кръвта и съответно риска от диабет и сърдечно-съдови заболявания.

Според към австралийски изследователи флавоноидите, съдържащи се в ябълките предпазват от рак и инфаркт. След анализ на данните от двадесетгодишно наблюдение на диетата на над 56 хиляди души, те установиха, че само петстотин милиграма флавоноиди на ден (толкова са в една ябълка) значително намаляват риска от смърт от рак или сърдечен удар. Защитният ефект е особено силен при пушачите и тези, които редовно пият алкохол.

Ежедневната консумация на ябълки подобрява неврогенезата - образуването на нови нервни клетки - в хипокампуса, подобрява паметта и когнитивните функции. Забавя се стареенето на мозъка

Вълшебният спанак



Листни зеленчуци като спанак и различни видове салати също забавят стареенето на мозъка и подобряват когнитивната функция. Както американските невролози установиха, едно такова ястие на ден помага да се поддържа стабилна памет възможно най-дълго и предпазва от деменция.

В продължение на няколко години специалистите наблюдавали храненето и здравето на 950 доброволци със средна възраст 81 години. Учените проследявали хранителните им навици и периодично проверявали капацитета на паметта на участниците, нивото на концентрация и скоростта на решаване на логически проблеми - общо 19 различни теста. Анализът на получените данни показва, че хората, които ядат една или две порции листни зеленчуци на ден, имат мозък с 11 години по-млад от тези, които не са.

Според авторите на работата това е резултат от действието на витамин К, лутеин, фолат и бета-каротин.

Морковът помага на дамите



Сред храните които имат потенциал да увеличат продължителността на живота, експертите често цитират морковите. Те съдържат каротеноиди, които предпазват тялото от вредното въздействие на свободните радикали, което означава, че предотвратяват преждевременното стареене, затлъстяването, диабета, съдовите заболявания и някои видове рак .

Освен това има данни за директно увеличаване на продължителността на живота, което е пряко свързано с употребата на каротеноиди. Вярно е, че досега те са получени при експерименти с животни. Например учени от Московския физико-технологичен институт добавят малки дози от тези вещества - бета-каротин или фукоксантин - към храната на плодовите мухи и нематодните червеи. Получената смес удължава живота на плодовите мухи с почти 30 процента и нематодите с 14 процента.

Интересното е, че каротеноидите действат по-добре на жените: когато се използват, продължителността на живота на жените се увеличава по-осезаемо. Освен това пигментите ги предпазват от окислители - учените не са наблюдавали подобно нещо сред мъжете.

Авторите на изследването смятат, че една от причините за това неравенство между половете е повишеният апетит на жените - те получават повече пигменти с храна. Експертите свързват положителния ефект на каротеноидите с факта, че те предпазват ДНК от увреждане, карат клетките да реагират по-активно на стрес и да използват енергията по-икономично.

Лечебни домати



Според британски учени редовната консумация на домати намалява риска от смърт от всички причини с почти тридесет и седем процента, намалява вероятността от инсулт с 26 процента и намалява риска от инфаркт с 14%. Причина за това е специалният ензим - ликопен.

Проучванията показват, че той помага за възстановяване на увредените кръвоносни съдове и артерии, предпазва от развитието на възпалителни процеси и злокачествени тумори.

В хода на експериментите учените давали на мишки богат на ликопен доматен прах в продължение на няколко дни. В резултат на това при животни, предразположени към развитие на рак, в почти половината от случаите болестта не е започнала. В същото време доматеният прах, получен от цели домати, показа по-висока ефективност в сравнение с рафинирания ликопен. Учените предполагат, че това се дължи на съдържанието в зеленчуците и други полезни вещества - витамини Е и С, минерали, фенолни съединения и диетични фибри.

Чедър, бри и пармезан свалят кръвно



Яденето на чедър, бри и пармезан, както и соя и царевица, може значително да увеличи продължителността на живота, според към учени от Texas A & M University. Те обаче трябва да се ядат рядко и умерено, в противен случай няма да има ефект. Причината е съдържащият се в тях спермидин, който понижава кръвното налягане, намалява риска от сърдечно-съдови заболявания с близо 40 процента и предпазва от рак на черния дроб.

В експеримента мишки с предразположение към развитие на чернодробна фиброза и хепатоцелуларен карцином получават храна, допълнена със спермидин и не развиват рак. Но техните роднини със същото ниво на здраве, които не са използвали спермидин, в крайна сметка развиват злокачествени новообразувания и те живеят почти четири пъти по-малко от гризачите на правилната диета.

Добави коментар