11 стратегии срещу стрес

133
11 стратегии срещу стрес

Душевно спокойствие се постига стъпка по стъпка, с малки крачки ден след ден

За да надвием всекидневния стрес, прилагането на някои малки полезни стратегии може да се окаже много благотворно. Спокойствието и щастието се постигат стъпка по стъпка, осъществявани методично ден след ден.

Да препълним деня си с професионални ангажименти, служебни задачи, домакинстване, пазаруване, грижи за децата и прочее означава до края на седмицата да останем буквално без дъх. Това постоянно натоварване изхабява, стресира и вреди. Като прибавим и допълнителния съспенс, привнасян от екрана с новините за корона-кризата, картината става още по-мрачна, пише вестник Монитор.

Ето защо се научете да прилагате техники за релаксация срещу стреса, да отделяте ежедневно поне малко време за себе си: в началото дори само десет минути вече ще изглеждат като постижение. А според предписанията на психолозите всеки от нас трябва да посвещава един час дневно на онова, което обича – без значение какво е то: четене на книга, редене на пъзели, разходка с кучето, шопинг или хубав филм. Да се чувстваме добре в собствената си компания обикновено е достатъчно да се отпуснем. Ето няколко антистрес-идеи, които ще ни помогнат в това начинание.

Слушай тялото си и прави стречинг

Знаете ли, че простият жест на разтягането има благоприятен ефект, ако се извършва със спокойни и дълбоки движения? Ще почувствате как гърбът ви се отпуска, извийте врата наляво и надясно, после изнесете дясната ръка вляво и обратното, като натискате с противоположната ръка, за да разтегнете мускула. От стоеж протегнете ръцете напред и се навеждайте, докато докоснат пода. След това седнете с разтворени крака и се опитайте с ръце да стигнете пръстите на краката. Хоум-офисът позволява подобни упражнения. На бюрото в работата също може да изпълнявате някои от тях.

Чувствай се свободна да изразяваш емоциите си

Да се мисли, че това може да се прави само в семеен контекст, е дълбоко погрешно. Което не означава в офиса или в училище да се държим „като у дома си“, но можем да сме истински, жизнени, eнтусиазирани от онова, което правим – възможно и приемливо е навсякъде и при всякакви случаи. Често, ако сме били възпитавани прекалено строго, може лека-полека да сме се отдалечили от истината за онова, което наистина чувстваме. Да си възвърнем автентичността ще ни позволи да бъдем по-свързани с инстинктите си и с останалия свят.

Тренирай сетивата си

Понякога сякаш забравяме, че притежаваме не само зрение. Имаме обоняние, което ни позволява да разпознаваме всеки нюанс на миризми и аромати, слух, вкус и допир. Помнете, че всекидневният живот е едно непрекъснато изпитване на сетивата: пред блюдото с храна, докато пазарувате или се разхождате в парка. Оставете се на посланието, което всяка част на вашето тяло ви „съобщава“. Така постепенно ще се тренирате да бъдете по-чувствителни и възприемчиви, като се наслаждавате на дълбоката взаимовръзка със света край вас.



Съвземи се и дишай

В моменти на стрес, когато всички около вас сякаш изпълват атмосферата с напрежение и отрицателни енергии, спрете за миг и подишайте дълбоко. Простичкият акт на дишането ви връща към вашето съкровено „аз“ и към онова омиротворено вътрешно пространство,което съществува у всеки от нас. Почувствайте как въздухът навлиза в гърлото и през белите дробове към корема: задръжте дъха си за няколко секунди, след това издишайте и си представете, че изхвърляте заедно с въздуха цялото напрежение, проблеми, стрес. Никой човек или ситуация няма силата да навлезе в нашата безстресова зона, освен ако ние самите не му позволим. Съвземете се, поемете отново своето обичайно темпо и начина си на справяне с нещата от живота.

Съобразявай се със собствените си граници

В бързината и в желанието си да отметнем повече задачи, често сме склонни да пренебрегваме малките послания, които нашето тяло ни изпраща. Няма нищо по-погрешно от това. Днес не се чувствате добре? Тогава избягвайте да пренатоварвате допълнително деня си: веднага щом можете, отделете няколко мига за почивка, а вечерта си легнете рано. Невинаги можем да свършим всичко, което сме си набелязали, в противен случай рискуваме да застрашим здравето си. Уважавайте своите граници. Когато сте уморени, намалете темпото; ако почувствате главоболие, потърсете спокойствие; когато тялото ви изпитва дискомфорт или иска почивка, не отричайте нуждите му: тези прости предпазни мерки с течение на времето ще ви позволят да усещате по-лесно своите дълбоки необходимости и да се справяте без много лекарства, които често приемаме по неконтролиран начин.

Упражнявай физиката си

Запишете се в курс по танци или започнете да се занимавате с някакъв спорт. Подлагайте тялото си на усилия, но не го правете грубо, строго и сурово – просто се забавлявайте. Възползвайте се от възможността да изпитате безкрайните възможности на вашия организъм, освободете инстинкта си, наслаждавайте се на усещането да се отдадете на ново предизвикателство, подобно на децата, които могат да се ентусиазират от всяка новост.

Усвои добри навици още от сутринта

Кошмарът на делника? Алармата. Да отворим очи, знаейки, че ни чака дълъг работен ден, определено не ни насърчава да станем. Същото се отнася и за децата, които трябва да ходят на училище. Какво ще кажете да се наградим за усилието? За закуска си пригответе нещо питателно и в същото време изкусително, така събуждането ще е по-приятно. Ден, посветен не само на работата, но и богат с хубави неща, малки изненади и моменти, които споделяме с обичните си хора, ни прави по-енергични и щастливи от идеята, че всяка сутрин се изправяме пред ново приключение.



Поглези се с масаж

Изпитвали ли сте удоволствието от масажите? Поради работа, която ни закрепостява за дълги часове към компютъра, мнозина в сектора добре знаят колко се е увеличила и нуждата от професионална намеса при мускулни стягания и болки. Преоткрийте връзката с тялото си, като се вслушате в неговите сигнали и се заемете с възвръщането на неговата гъвкавост, сила, енергия. Дълбоката релаксация, предоставена от масажа, е и ментална и ще ви помогне да се отпуснете: нашето тяло е основата, от която да работим за по-добро качество на живот.

Отдай се на козметични процедури

Мили дами, колкото и да сте уморени, посвещавайте няколко минути на лицето си всяка вечер. Свалянето на грима може да не е продиктувано от чувство за дълг, а от удоволствието от малкия ритуал, който може да се превърне в нежен жест за лека нощ. След като премахнете последните следи от грим, обтрийте лицето с термална вода или парфюмиран тоник, отпуснете се с горещ душ и масажирайте кожата с дълбоки кръгови движения отдолу нагоре, без да забравяте шията и някои често пренебрегнати части на тялото като лактите. Имате ли още 15 минути време? Ваната за крака е с гарантиран релаксиращ ефект.

Наслади се на моментите на пауза

Както свидетелстват доста медицински изследвания, малката почивка помага да сме по-креативни, да откриваме нови идеи, да презаредим тялото и ума си. Използвайте моментите на пауза за разходки на чист въздух, ако през целия останал ден сте били затворени в офиса. Или се обадете на приятелка или приятел, с които от известно верем не ста се чували, за ад си побъбрите. Често се забравя, че социалните контакти са важни, особено когато се раждат от сърцето. Не е необходимо да разказвате на другите, особено в професионалния контекст, всеки детайл от вашето съществуване, но едно простичко „Как си?“ при приятелските взаимоотношения, изградени с автентично емоционално съучастие, помага да съжителстваме по-добре с останалите и в работната ни среда.

Превърни пречките във възможности

Упражнявайте своята гъвкавост и във физически, и в умствен смисъл. Престанете да посрещате всяко непредвидено нещо извън програмата ви като препятствие да си свършите работата, нарушаващо ритъма на всекидневната рутина. Непредвиденото прави живота по-интересен и действа освобождаващо. Не е възможно да планирате всичко, нито да свършите всичко планирано понякога, да бъдете винаги на линия, никога да не правите грешки. Приемете, че и вие ще бъркате като всички останали; че понякога ще се чувствате прекрасно, а друг път ...като парцал. Животът се състои от всички тези моменти и да си даваме ясна сметка за това ни прави по-силни.

Добави коментар