Здравословното хранене между 3 и 7 години

139
Здравословното хранене между 3 и 7 години

Храненето: от ваш навик - в навик у детето

Правилното хранене и възпитание на децата са двете най-важни осъзнати задължения на родителите. С раждането на децата започват и грижите за тяхното хранене, от което зависи здравето, растежа и развитието им.

Възрастта от 3 до 7 години е особено подходяща за създаване на здравословен модел на хранене, тъй като малките подражават на възрастните и са в период на изграждане на своите хранителните (и не само) навици.

Неблагоприятни последици за здравето на децата оказват недохранването, прехранването, а също така и небалансираното хранене Затова следете внимателно стойностите на ръста на детето за съответната възраст и теглото му съобразно ръста. В тази възраст това са показателите за адекватно хранене на децата.

От Националната здравна инспекция дават следните препоръки за изграждане на здравословно хранително поведение у вашите деца:

1. Редовно хранене с пълноценна и разнообразна храна


- Осигурявайте максимално разнообразие в консумацията на храни – препоръчва се в рамките на 2 седмици да не се допуска повторяемост на ястията;
- Включвайте ежедневно в менюто на децата представители от 4-те основни групи храни: хляб, зърнени храни и картофи; плодове и зеленчуци; мляко и млечни продукти; месо, риба, яйца, бобови храни и ядки;

- Хранете децата си четири пъти дневно, тъй като редовното хранене предотвратява приема на големи количества храна наведнъж и допринася за по-доброто храносмилане.

- Отделяйте достатъчно време за хранене на децата в приятна обстановка, което ще създаде и затвърди у тях навици за правилно хранене.

2. Ограничавайте консумацията на тестени и сладкарски изделия. Предпочитайте пълнозърнест хляб и други пълнозърнести продукти

- Включвайте в менюто на децата си пълнозърнест хляб (поне 2 пъти седмично), макаронени изделия (1 път седмично) и зърнени храни (жито, ориз, овесени ядки, царевица и други).

3. Предлагайте всекидневно разнообразни зеленчуци и плодове

- Осигурявайте през всички сезони на годината разнообразие от пресни, замразени, сушени, консервирани плодове и зеленчуци;
- За предпочитане са суровите зеленчуци и плодове, тъй като при кулинарната им обработка част от съдържащите се в тях витамини се разрушават;
- Предлагайте пресни плодове и зеленчуци при всяко хранене.

4. Използвайте мляко и млечни продукти с ниско съдържание на мазнини и сол

- Млякото и млечните продукти трябва да присъстват всекидневно в менюто на децата;
- Избирайте прясно и кисело мляко с ниско съдържание на мазнини (1.5 - 2%) или обезмаслено (0.1 - 0.5%);
- Обезсолявайте саламуреното сирене.

5. Замествайте тлъстите меса и месни продукти с птиче, телешко месо и риба

- Ограничавайте предлагането на колбаси до 1 път в седмицата;
- Предлагайте риба един - два пъти седмично;
- Отстранявайте кожата от птиците и видимата мазнина от месото преди готвене.

6. Ограничавайте приема на мазнини

- Замествайте животинските мазнини с растителни;
- Добавяйте възможно най-малко количество мазнина при приготвяне на ястията.

7. Ограничавайте захарта, захарни и сладкарски продукти

- Ограничавайте консумацията на захарни и шоколадови изделия, сметанови и сиропирани сладкиши. Избягвайте газираните напитки;
- Ограничавайте количеството на добавената захар към млякото и чая.

8. Ограничавайте солта

- Намалявайте количеството на добавената сол при приготвяне на ястията и салатите;
- Не поставяйте солници на масата по време на хранене;
- Ограничавайте употребата на туршии през зимния сезон до 2 - 3 пъти седмично.

9. Приготвяйте храната по безопасен начин, спазвайки правилата за хигиена. Използвайте щадящи кулинарни технологии

- Купувайте храна в чисти и с ненарушена цялост опаковки;
- Пазарувайте от сигурни източници;
- Преди покупка четете етикета;
- Обръщайте внимание на срока на годност на продукта;
- Спазвайте хигиенните изисквания при приготвяне и съхранение на храната;
- Обработвайте храната чрез варене, задушаване и печене (на фурна, скара или грил).

Важно!

- При варене зеленчуците трябва да се поставят в кипяща вода, която да ги покрива. По време на цялото варене съдът трябва да е плътно затворен с капак.
- Солта се добавя в края на термичната обработка.
- На един прием детето не трябва да консумира повече от 350 - 400 гр храна.
- Закуската е важна и не трябва да се пропуска!



Добави коментар