Замразени или пресни? Кои плодове и зеленчуци имат повече витамини?

789
Замразени или пресни? Кои плодове и зеленчуци имат повече витамини?

Прясното не винаги е толкова прясно

„Замразените плодове и зеленчуци имат повече витамини, отколкото пресни.“ Сигурно сте чували това твърдение и преди, но има ли някаква истина в него?

Прясното не винаги е толкова прясно

Има ли нещо по-хубаво от пресни плодове и зеленчуци? Но това, че не е замразено, не означава, че е прясно. Плодовете и зеленчуците често трябва да се транспортират на дълги разстояния от полето до супермаркета. Това е особено вредно за чувствителни витамини като витамин С (намира се в чушки, зелен фасул, броколи, карфиол, спанак и цитрусови плодове). Лошата температура и светлинните условия в комбинация с излагането на кислород водят до бърза загуба на витамин С.

Плодовете и зеленчуците, съхранявани при стайна температура, губят до 20% от съдържанието си на витамин С всеки ден; в хладилника е много по-малко. Съдържанието на фибри и минерали (например желязо) остава стабилно и не намалява след по-дълго съхранение или готвене.

Замразената храна може да бъде добра алтернатива

Когато плодовете и зеленчуците се събират, за да бъдат замразени, те се берат, когато са узрели, и незабавно се замразяват, което намалява загубата на хранителни вещества.

Ако не ядете плодове и зеленчуци веднага, след като ги купите, трябва да изберете замразени. Замразените храни имат повече витамини и минерали, отколкото пресни продукти, които се съхраняват на стайна температура или в хладилника. Едно проучване потвърждава, че храните, богати на витамин С - като броколи или зелен фасул - са особено чувствителни към загуба на хранителната им стойност .

Друго проучване показа, че съдържанието на антиоксиданти в замразените боровинки е дори по-високо от това на пресни боровинки след три седмици. Непрекъснатата студена верига е от ключово значение за замразените храни. Това означава, че трябва да приберете продуктите от супермаркета възможно най-бързо, за предпочитане в изолирана чанта.

Обърнете внимание как се обработват плодовете и зеленчуците

Съдържанието на витамини и минерали в плодове и зеленчуци по време на консумация зависи от начина, по който са били обработени. Готвенето на пара или задушаването на зеленчуците е по-добрият вариант, вместо да ги варите. Можете също така просто да ги ядете сурови в хрупкава салата . 

Друг вариант е да ферментирате някои видове зеленчуци (например кисело зеле или кимчи). Ферментиралите храни се консервират по начин, който може да ги направи дори по-питателни от пресните.

Плодовете обикновено се ядат пресни така или иначе. Ако искате да ядете сезонни плодове като череши, праскови или круши през цялата година, можете да направите консерви. Няма да има голяма загуба на витамини, но имайте предвид, че плодовите консерви не се запазват завинаги.

За вкъщи

Балансираната диета трябва да включва пресни и замразени плодове и зеленчуци. Обърнете внимание на сезона и региона на отглеждане на пресните продукти. Опитайте се да избягвате тези, за които се изискват дълги транспортни маршрути, по време на които се губят хранителни вещества. Въпреки това, имайте предвид, че приготвените ястия със замразени зеленчуци могат съдържат много мазнини, сол и дори захар. Затова винаги четете списъка на съставките, преди да купите замразена храна.



Добави коментар