За ползите от грейпфрута

119
За ползите от грейпфрута

Повече са, отколкото предполагате

Нискокалоричен, богат на фибри и фитонутриенти, грейпфрутът е истински дар за всяка здравословна диета. Особено полезен за организма е той през зимата, защото ни носи много витамини и други полезни вещества.

Витамин С

Грейпфрутът, и това е популярен факт, е богат на витамин С - само половин плод предоставя 46,86 мг, или 78,1% от препоръчания дневен прием. Грейпфрутът е признат от мнозина специалисти за отличен антиоксидант, с важно значение за сърдечносъдовата система – най-вече защото предотвратява окислението на холестерола.

В допълнение, консумирането на богата на витамин С храна подсилва имунитета и по този начин намалява риска от фатален изход в следствие от сърдечносъдови заболявания, рак и инсулт.

Каротеноиди

Каротеноидите са съединения на растителна основа, за които се предполага, че предотвратяват развитието на различни болести. С особена сила това важи за червените и розовите грейпфрути - тъй като те съдържат много каротеноиди, пише zdrave.bg.

Според проучвания, един от фитопротеините на грейпфрута – антиоксидантът ликопен – вероятно има хемопротективен ефект. В клинично изследване, публикувано в International Journal of Cancer, е установено, че рискът от рак на простатата намалява при повишен прием на ликопен.

Един средно голям розов грейпфрут осигурява 3,36 мг ликопен. Въпреки че оценката на ликопеновия прием е затруднена поради вариациите в храните, обичайната препоръчвана дневна доза е 3,7 до 6,5 мг.



Лимоноиди

Друга група полезни фитонутриенти, които се съдържат във всички видове грейпфрут, са лимоноидите. Те са особено полезни за детоксикиране на организма, тъй като усилват образуването на ензим, който увеличава разтворимостта във вода на много токсини, в това число и на някои канцерогени. Увеличената разтворимост способства за по-лесното отделяне на токсините.

Пектинови фибри

Разтворимите пектинови фибри в грейпфрута забавят развитието на атеросклерозата. Специалистите твърдят, че редовната консумация на грейпфрут може да понижи нивата на LDL-холестерола в кръвта – т.нар.”лош” холестерол, също както и на триглицеридите – форма на мазнините, свързана с повишен риск от сърдечни заболявания.

Налице са научни доказателства в подкрепа на намаляващите холестерола свойства на грейпфрута. В клинично изследване, чиито резултати са публикувани в Journal of Agricultural and Food Chemistry, се казва, че белият и червеният грейпфрут еднакво намаляват серумните липидни нива у пациенти с коронарна атеросклероза.



Други витамини и минерали в грейпфрута

Грейпфрутът е и източник на витамин А – половин плод доставя 318,57 IU или 6,4% от препоръчителния дневен прием. Витамин А е необходим за доброто зрение, както и за здравето на зъбите, скелета и меките тъкани.

Според публикация на National Library of the U.S. Department of Agriculture, половин грейпфрут съдържа 348 мг, или 3,5% от дневния прием на витамин В5 (пантотенова киселина), необходим за метаболизма на протеините, мазнините и въглехидратите.

Освен това в грейпфрута има и значително количество фолиева киселина (витамин В9). Тя има ключова роля за функционирането на мозъка и за продукцията на генетичен материал под формата на ДНК и РНК.

Наличието на калий, съществено важен за работата на сърцето и съкращението на гладките мускули, е още едно от многото предимства на грейпфрута.



Добави коментар