За китайското зеле

51
За китайското зеле

Нискокалорично и богато на витамини

Китайското зеле е зеленчук, чието име е абсолютно заслужено – родината му е Китай и по-точно делтата на река Яндзъ. То, както и другите видове зеле и подобните зелени листни зеленчуци, съдържа изключително малко калории, но пък осигурява на организма широк спектър от микронутриенти, включително витамини А и С. Китайското зеле е чудесно здравословно допълнение към всяка диета – особено когато се опитваме да отслабнем, пише zdrave.bg.

Калории

Китайското зеле съдържа много малко калории – в една купичка те са само 9. Това количество е далеч по-ниско от съдържащото се в много други зеленчуци. Една чаша броколи, например, съдържа 4 пъти повече калории. Консумацията на китайско зеле се препоръчва дори при спазване на много стриктна диета за отслабване - калориите от една купичка се изгарят само с 1-2 минути джогинг или вдигане на тежести.

Мазнини

Китайското зеле съдържа и минимални количества мазнини – по-малко от 0,2 гр на купичка. В резултат на това, зеленчукът не е източник на наситени мазнини - видът мазнини, които повишават риска от сърдечни заболявания, като покачват нивото на холестерола.



Въглехидрати

Китайското зеле е с ниско съдържание и на въглехидрати, тъй като в 1 купичка от него има само 1,5 гр от тези хранителни вещества. Затова то е подходящо при нисковъглехидратни диети. Макар че тези диети не са най-популярните, когато става дума за отслабване, някои изследвания – като това от март 2010 г. в списание Nutrition and Metabolism – твърдят, че са особено ефективни за хората с наднормено тегло или затлъстяване.

Фибри

Макар че китайското зеле е с ниско съдържание на въглехидрати, голяма част от тях са под формата на фибри. От 1,5 гр въглехидрати на купичка приблизително 0,7 гр са фибри. Фибрите са важни за всяка диета, защото ни поддържат сити, без да приемаме много калории и помагат за стабилизирането нивото на кръвната захар. Освен това подпомагат здравето на храносмилателната система и допринасят за поддържането на холестерола в нормата.

Протеини

Китайското зеле не е богато и на протеини. Купичка накълцани листа от него осигурява само 1 гр белтъчини, които са необходими най-вече за растежа и поддържането на мускулите и другите тъкани в тялото.



Витамин С

Витамин С е с многократно доказвана роля за подобряването на имунитета, производството на колаген и ефикасната абсорбция на желязо от храните, които приемаме. Той действа още като антиоксидант, като се противопоставя на свободните радикали, които увреждат клетките и повишават риска от рак и сърдечни заболявания. Жените се нуждаят от най-малко 75 млгр витамин С ежедневно, а мъжете – от 90 млгр. Една купичка китайско зеле ни приближава до целта със своите 31,5 млгр.

Витамин А и бета-каротин

Една купичка китайско зеле ни доставя 3128 IU витамин А, като препоръчителната дневна доза от него е 2310 IU за жените и 3000 IU за мъжете. Витамин А е важен за имунитета, защото помага за производството на червените кръвни клетки, които се борят с враждебните вируси и бактерии, които ни разболяват. Той играе важна роля и за възпроизвеждането, клетъчното делене, зрението и растежа на костите. Бетакаротинът е вещество, което се преобразува във витамин А вътре в тялото ни. За него няма препоръчителна дневна доза, но присъствието му в състава на китайското зеле несъмнено е от полза за здравето. Една купичка съдържа 1877 мкг бета-каротин.

Витамин К


Витамин К е хранително вещество, което се съдържа в много зелени листни зеленчуци, включително в китайското зеле. Една купичка съдържа близо 32 мкг витамин К при препоръчителна дневна доза между 90 и 120 мкг. Витамин К е особено важен за съсирването на кръвта и здравето на костите.

Минерали

Китайското зеле осигурява и някои други жизненоважни хранителни вещества, като калций, калий и фосфор. В същото време то е с ниско съдържание на натрий, който в големи количества причинява покачване на кръвното налягане.



Добави коментар