Всичко за какаото

85
Всичко за какаото

Вкусно и много полезно

Наред с кафето и чая, какаото е една от най-любимите ежедневни напитки на милиони хора. Защо е така?

Все пак какаото има доста по-слаб тонизиращ ефект от кафето, което повечето от нас предпочитат именно заради “събуждащата” му страна. Оказва се обаче, че какаото е не само вкусна, но и много полезна напитка.

Какаото на прах съдържа тонизиращи вещества – кофеин (по-малко от кафето), теофилин и теобромин, както и антидепресанта фенилефиламин.

Ароматното кафяво прахче е богато и на белтъчини (12.9 %) и мастни киселини, съдържащи се в какаовото масло и нормализиращи нивото на холестерина в кръвта. Какаото съдържа и много фибри и витамини, най-вече фолиева киселина (витамин В9).

Минералният му състав също е доста разнообразен – по съдържание на някои елементи какаото е същински рекордьор, а по съдържание на желязо и цинк може да бъде включено във водещата десятка натурални продукти.

Цинкът играе важна роля в дейността на човешкото тяло – той служи за изграждане на много ферментни системи, участва в синтеза на белтъчини и нуклеинови киселини (ДНК и РНК) и без него клетките не биха могли да функционират нормално. Цинкът е необходим и за половото съзряване на човека. Той участва в процесите на образуване на кръв и спомага за заздравяване на раните. Един възрастен човек има нужда от средно 15 мг. цинк дневно, бременните и кърмачките трябва да приемат около 20 мг. на ден.

Като напитка какаото е най-добре да се консумира на закуска или пък по обяд, с мед и плодове за мезе. Освен това какаото и шоколадът съдържат естествения пигмент меланин, който има способността да поглъща топлинни лъчи.

Той предпазва кожата от UV-слънчево изгаряне и от инфрачервени лъчи, които могат да предизвикат слънчев удар. Меланин има в продуктите с тъмен цвят. Освен в какаото, пигментът се съдържа и в кафето, черния чай, сините сливи, боровинките и тъмните сортове грозде.

Жителите на топлите страни по традиция пият много кафе и ядат плодове с тъмен цвят, като по този начин попълват запасите си от меланин. Затова, ако смятате да си направите продължителна почивка в слънчев курорт, консумирайте повече продукти, богати на меланин – какао, кафе, шоколад. Това може да е вашата профилактика срещу ракови заболявания.

Какаото съдържа и пуринови основи (пурини), които са основна част на нуклеиновите киселини (отговорни за запазването и предаването на генетична информация). Тези киселини участват в биосинтеза на белтъчини, включително и на белтъчинни ферменти.

Всички метаболични процеси в клетките са тясно свързани с нуклеиновите киселини, а следователно и с пурините. Наличието на пурини в ежедневното меню е едно от условията за здравословно и балансирано хранене.

Но не прекалявайте с количествата! Излишъкът от приемани пурини, особено при нарушен метаболизъм, може да доведе до образуване на особени игловидни кристалчета в кухините на ставите и пикочогонните пътища. Това предупреждение се отнася преди всичко за пурините, съдържащи се в животинските продукти (месо, субпродукти, риба) и маята, посочва woman.bg.

Пурините от растителните продукти (кафе, какао, зарнени и бобови култури) не са толкова вредни. Дълги години се смяташе, че при заболявания на бъбреците и подагра не бива да се яде шоколад и да се пие какао. Сега обаче е известно, че не е нужно да спирате тези полезни продукти напълно – просто ограничете количествата им.



Добави коментар