Внимание: скрити мазнини!

164
Внимание: скрити мазнини!

Има ги и там, където изобщо не предполагаме

В стремежа си да не пълнеем, си купуваме само обезмаслено мляко и напълно се отказваме от кравето масло, но често напълно забравяме за продуктите, съдържащи т. нар. скрити мазнини.

Изчислено е, че 25-30 гр мазнини е дневният максимум за хората с наднормено тегло. Именно това количество е достатъчно на организма за обменните процеси, строежа и обновяването на клетките.

40 гр пък е горната граница за тези, които не искат да напълнеят. 1.1 грама мазнини на 1 кг нормално (но не и наднормено) тегло е средната норма, което се препоръчва от диетолозите. 150 гр дневно е обичайната „норма” на любителите на колбаси, кашкавал и т.н.

Всъщност, днес човек приема доста мазнини, без които организмът ни спокойно може да функционира пълноценно - тялото ни умее да синтезира част от необходимите му мазнини от другите съставки храната.

Но има и незаменими мазнини – т.нар. полиненаситените мастни киселини – омега -3 и омега -6, които се съдържат в най-големи количества в рибата и морските продукти, лененото и царевичното масло, соята.

Основното количество мазнини човешкият организъм в повечето случаи получава от други продукти: месото, сладките, сиренето. Тези мазнини са наситени, от животински произход и тялото ни може да функционира добре и без тях, посочва zdrave.bg.



Наситени (вредни) мазнини

За 1 порция мазнини диетолозите приемат количеството от 5 гр. Ако се опитвате да поддържате теглото си, дневно следва да приемате от 6 до 8 такива порции - 1 чаена лъжичка (л.) се равнява на 5 г мазнини. По тази схема пресметнете и преценете сами от кои любими ястия трябва да се откажете:

• Сурово-пушени колбаси: 5 парченца = 1 лъжица мазнини (л.)
• Свински наденички: 1 парче = 7 л.
• Телешки вурстчета: парче =3,5 л.
• Кренвирши: 2 броя = 6 л.
• Варени салами: 4 дебели парчета = 5 л.
• Бекон: 2 парчета = 2 л.
• Сметанов сладолед: 2-3 топки = 1 л.
• Кашкавал: 2 парченца = 2 л.
• Сирене: 4 парченца = 2 л.
• Пица: 1порция = 8 л.
• Пържени картофи: 1 порция от 100 грама = 3 л.
• Млечен шоколад с ядки: 100 грама = 8 л.
• Натурален шоколад: 100 грама = 12 л.



Ако сте загрижени за здравето си:

- Яжте повече риба (особено морска) - тя съдържа много ненаситени омега -3 мастни киселини, които са полезни за сърдечно-съдовата система и липидния обмен.
- Употребявайте повече соеви продукти.
- Вместо шоколад, халва и пасти яжте мармалад и плодови кисели. Но не забравяйте, че те са с висок гликемичен индекс и затова, въпреки че не съдържат мазнини, те водят до тяхното натрупване.
- Заменете кренвиршите и саламите с птиче месо (без кожа!).
- Ако обичате колбасите, избирайте само тези, които са с доказано качество.
- Заменете пълномасления кашкавал с нискомаслен или с извара.



Количество ненаситени мазнини, съдържащи се в някои храни:

- шепа ядки = 3 л.
- 1 с.л. зехтин = 3 л.
- сьомга 100 г = 2,5 л.
- половин авокадо = 2 л.
- 10 маслини = 1 л.
- червен хайвер 1 консерва от 140 г = 4 л.
- морски продукти (скариди, миди, калмари)100 г = 1 л.



Добави коментар