Вкусен ориз

177
Вкусен ориз

Продуктът с най-висока хранителна стойност

85 килограма ориз годишно - толкова се пада на всеки човек на планетата от най-произвежданата култура. Оризът е и една от най-старите земеделски култури в света. С него са засети 1.4 млд. дка.

Неслучайно оризът е една от първите храни, която се предлага на бебетата - освен че е нискоалертизиращ и не съдържа глутен, той се отличава с висока хранителна стойност. Съдържанието му на протеини е 85%. И понеже и двете са с много висока усвояемост от организма, храненето с ориз се приема като едно от най-ефективните.

Той съдържа още калций, калий, тиамин, ниацин, желязо, витамин Е и фосфор. Ето няколко рецепти, които ще внесат вкусния ориз на трапезата ви.

Оризова салата
Продукти:
1/2 ч.ч. ориз, 1 домат, 1 сварено яйце, половин кутийка майонеза, 1 ч.л. горчица, 5 рулца от раци, черен пипер
Начин на приготвяне: Оризът се сварява. Когато изстине, се смесва с нарязаните на малки кубчета рулца от раци, свареното яйце и домата без семките. Всичко се разбърква добре, поръсва се с черен пипер и се залива с майонезата, в която предварително е разбъркана горчицата. Разбърква се и се сервира веднага.



Оризови кюфтенца
Продукти:
2 ч.ч. ориз, 1/2 ч.ч. олио, 3 глави лук, 4 яйца, 2 връзки копър, индийско орехче, черен пипер, сол, галета
Начин на приготвяне: Оризът се вари в 4 ч. ч. вода. Когато се свари, се прецежда през гевгир и се оставя настрани. Отделно в олиото се изпържват нарязаните на ситно глави лук, докато добият кафеникав цвят. После се изсипват при ориза, добавят се 2 яйца, нарязаният на ситно копър, настърганото индийско орехче, черният пипер, солта, и толкова галета, че да се получи гъста каша. От сместа се правят кюфтетата. От другите 2 яйца и галета се забърква смес за панировка, в която се овалват оризовите кюфтета и се пържат в сгорещено олио.



Ризото с гъби, маслини и къри
Продукти:
2 ч.ч. ориз, 300 гр манатарки, 10 маслини, 50 мл бяло вино, 4 с.л. сметана, 3 с.л. доматено пюре, 1 с.л. къри, 600 мл бульон, сол, черен пипер
Начин на приготвяне: В дълбок голям тиган се загрява мазнина. Нарязват се гъбите и се задушат. След тях се прибавят и нарязаните маслини. Постепенно се добавя сметаната, разбърква се, след което се слага и доматеното пюре. Залива се с с виното, овкусява се с всички подправки и се добавя оризът. Запържва се леко и с излива бульонът. Оставя се да къкри на бавен огън, като периодично се разбърква, докато оризът омекне.



Бърза паеля
Продукти:
500 гр ориз, 400 гр морски дарове, 2 яйца, 40 гр моркови, 40 гр зелени чушки, 60 гр червени чушки, 50 гр грах, 50 гр сладка царевица, 40 гр стар кромид лук, 50 мл олио, сол, черен пипер, куркума, шафран
Начин на приготвяне: Запържете ориза в сгорещеното олио, като разбърквате с дървена лъжица. Пържете, докато оризът стане прозрачен. Изсипете го в подходящ съд и в същия тиган изпържете яйцата, като ги разбърквате. Смесете ги с ориза и добавете нарязаните на кубчета моркови и пиперки. Добавете грахта и царевицата. След като се поизпържат, залейте с вода - 1-2 пръста над повърхността. Варете няколко минути. Докато оризът е още твърд, прибавете лука. Накрая сипете морските дарове, като сложите скаридите последни. Подправете ястието на вкус със сол, черен пипер, куркума и шафран.



Суши Нори
Продукти:
пресни краставици, 1 с.л. захар, 2 с.л. оризов оцет, 1 ч.л. сол, 1 и 1/4 ч.ч. студена вода, 1 ч.ч. ориз за суши, 6 листа водорасли нори, 4 яйца, 2 с.л. майонеза
Начин на приготвяне: В тенджерка се слагат водата, захарта, оцетът и много добре измитият ориз. Трябва да ври 1 минута на силен огън, след което се вари 15 минути на слаб огън в захлупената с капак тенджерка. Оставя се да изстива. Прави се омлет и също се оставя да изстине. Слагат се водораслите върху бамбукова решетка, разпределя се оризът, върху него парчета нарязан омлет, ивици краставица и майонеза. Завива се внимателно с помощта на бамбуковата решетка, до образуване на руло. Оставя се добре да изстине и се реже на малки шайби. Може омлетът да се замести с ивици сурова сьомга.



Мляко с ориз, ябълки и канела
Продукти:
1 л. прясно мляко, 4 с.л. ориз, 100 гр захар, 3- гр масло, 4 ябълки, канела, сол
Начин на приготвяне: Ябълките, обелени и нарязани на парченца, се варят в малко вода до омекване, след което се претриват през гевгир и се подслаждат на вкус. Оризът се сварява в млякото със сол и захар. Към него се прибавят разтопеното масло и ябълковото пюре. Сместа се изсипва в дълбок съд. Отгоре се поръсва канела.



Коментари

Коментар: 1

Съдържанието му на протеини е 85%, а протеините са 10% 80% въглехидрати


  • 1

Добави коментар