Слънчогледът

55
Слънчогледът

Красив и ценен

Ценен не само с красотата си като цвета, слънчогледът е полезен и заради хранителните си стойности. Растението е бил мистичен символ на няколко древни цивилизации, например инките. Индианците от Северна Америка са използвали слънчогледовите листа като храна за животните, от цветовете са приготвяли отвара, с която са боядисвали дрехите и кожите си, а семената консумирали като добавка към храната или смачквали на олио.

В Европа слънчогледът се е разпространил благодарение на испанската кухня, в която е бил въведен от конквистадорите, които колонизирали тогава Америка. През 1716 година е патентован методът за получаване на олио от слънчогледовите семки. Слънчогледът е получил своята популярност през 18 век, основно по времето на Петър Велики.



Хранителна стойност

Слънчогледовите семки са ценени заради високата стойност на витамин Е, който действа противовъзпалително, а в същото време е и мощен антиоксидант. Съдържат също така витамини А и D и витамини B6 и PP, отговорни за правилното функциониране на нервните клетки, участват в регенерирането на клетките, при имунните реакции и хормоналната регулация. Присъствието на витамин B в семената прави слънчогледа препоръчителен в зимната диета, тъй като помага в борбата с депресията.

Слънчогледовите семена са богати и на минерали. Магнезият успокоява симптомите на астма, понижава кръвното налягане, предотвратява пристъпите на мигрена и допълнително намалява риска от сърдечен удар и инсулт. Слънчогледовите семена също така са източник на фосфор, желязо, калций, мононенаситени и полиненаситени мастни киселини, които спомагат за опазването на артериите. Друг важен компонент на семената е селенът, който помага на организма за премахване на токсините и благодарение на силното противоокислително действие, намалява риска от рак.

Американски изследвания са доказали, че слънчогледовите семки изпълняват важна роля за понижаването на кръвното налягане, благодарение на съдържащия се в тях калий, при минимално количество натрий.

Трудно е да се намерят други семена, съдържащи толкова ценни химически елементи, важни витамини и минерали, които се получават с малка финансова инвестиция и са с висока производителност.



Начини за използване на слънчогледовите семена

През вековете сме се научили да използваме изцяло слънчогледа. От цветовете се произвеждат отвари срещу малария и температура. Слънчогледовото масло ускорява зарастването на рани и хематоми. От семките се извлича едно от най- добрите на света олио. Семената след изтискване служат като съставка при производството на кюспе за животните. От стъблото се добива целулоза, а също така се изгаря, с цел получаване на богат на калий тор. Слънчогледовите семки се използват и в козметиката. Подобрява се видът на кожата, помага в борбата с акнето. Съдържащият се в тях цинк предпазва кожата от увреждане, а витамин B6 подмладява.

Най-популярен е сортът на обикновения слънчоглед, от който се получават семки за директна консумация или след печене. Ядат се също така и слънчогледовите кълнове, като бобови кълнове, както като самостоятелно предястие, така и като гарнитура с висока хранителна стойност към ястието. Преимуществата на кълновете оценяват хората, които прилагат здравословна диета. А гулиевият вид слънчоглед се появява на масите в елитните ресторанти. Смята се за специалитет, също като хайвера. Преди време е бил широко консумиран, но с времето е заменен от картофите.



Ерусалимски артишок – роднина на слънчогледа

Ерусалимският артишок също е много полезен и се отличава измежду другите растения. Неговата грудка е с висока хранителна стойност. Съдържа около 20% инулин и малко количество скорбяла. Поради това се препоръчва да се консумира от хора, страдащи от диабет. Използва се също и за производство на алкохол и силаж.

Обогатете диетата си със слънчоглед

Слънчогледовите семки са евтини, а се характеризират с висока хранителна стойност. Освен това са много вкусни и могат да бъдат приятно предястие, вместо чипс или солети. Съдържат голямо количество калории (561 kcal в 100 гр.), затова отслабващите хора трябва да контролират консумираното количество. Препоръчват се на хора, които искат да наддадат на тегло. В ограничено количество консумацията на слънчогледови семки е полезна за здравето и самочувствието.

Предлагаме ви няколко идеи за употребата на слънчогледа в кухнята:


1. Поръсвайте филиите хляб и питките със слънчогледови семки.
2. Овалвайте в слънчоглед рибата и пилешките гърди.
3. Добавяйте слънчогледови семки като плънка (ще получите орехов вкус).
4. Вместо крутоните, използвани в салатите, по-добре добавете лъжица слънчогледови семки.



Добави коментар