Риба за умни деца

411
Риба за умни деца

Задължителна за менюто на малките...и големите

Чували ли сте, че за станат по-умни децата ви, трябва да ядат риба? Вярно е. Още преди години шведски учени откриха, че интелигентността на подрастващите е пряко зависима от консумацията на този вид морска храна.

Рибата е богата на полиненаситените мастни омега-3 киселини, а те са от важно значение както за развитието на мозъка, така и за функционирането му. И не само - влияят изключително добре върху сърцето - в страните, където консумацията на риба е висока, сърдечносъдовите заболявания се по-рядко срещани.

Рибата съдържа в големи количества важни за организма витамини - А, D, Е, В1, В2, В12 и РР. Тя е богат източник и на минерални вещества, като по съдържание на калций и фосфор се нарежда веднага след млечните продукти. Затова е особено полезна за децата и за хората, които проблеми с костите.

Морските риби пък съдържат два микроелемента - йод и флуор, които не можем да намерим в храните от земен произход. Йодът е изключително полезен при проблеми с щитовидната жлеза, а флуорът за защитата на зъбния емайл от кариес.

Освен всичко друго, рибата е една от най-леките храни. Белтъците й са почти същите като животинските, но те съдържат по-малко съединителна тъкан и се усвояват много по-лесно от организма.

Особено подходяща е за диети, защото е с ниско съдържание на мазнини. Рибите с най-ниска масленост са калкан, кефал, толстолоб, хек, бяла риба, лефер, попчета, сафрид, пъстърва, мерлуза, треска. По-мазни са шаранът и акулата, а най-високо съдържание на мазнини имат сьомга, риба тон, скумрия, сардина.

В детското меню рибата може да присъства след десетмесечна възраст. Специалистите по детско хранене препоръчват да я предлагате на мъниците поне веднъж седмично, а педиатричната организация на САЩ дори два пъти.

Избирайте натлъсти риби и избягвайте да ги комбинирате с мляко, защото това може да причини сериозен стомашен дискомфорт. Особено важно е да почистите рибата добре от всички кости, дори и най-малките, които могат да предизвикат задавяне при детето. Ако се съмнявате, че ще се справите с тази задача, по-добре я пасирайте. Препоръчително е да давате на детето прясна, а не консервирана риба.

Акула, риба-меч, риба-тон и скумрия не са препоръчителни за детското меню, защото съдържат вредни вещества като живак и олово. Те не бива да присъстват на масата и на бременните и кърмачките.

Вижте няколко рибни рецепти, които са подходящи за днешния ден на Благовещение.

Японска салата
Продукти:
200 гр кашкавал, 250 гр картофи, 50 гр грах консерва, 250 гр риба от консерва, 1 глава лук, 1 ч.л. горчица, 1/4 ч.ч. олио, 3 с.л. оцет, щипка захар, 1 ч.л. черен пипер, сол, маслини за украса
Начин на приготвяне: Картофите се сваряват и обелват. Горчицата се разбива добре с олиото. Добавят се оцетът, солта, черният пипер и захарта. Разбива се хубаво. Прибавят се ситно нарязаният лук, настърганият кашкавал, нарязаните на кубчета картофи, грахът и рибата. Обърква се. Слага се в подходяща чиния и се украсява с маслини.

Супа с риба
Продукти:
400 гр мерлуза без глави, една глава лук, 250 гр доматено пюре, 1 морков, целина на вкус, 2-3 скилидки чесън, 250 гр картофи, сол, черен пипер, дафинов лист, 1 връзка магданоз, олио, оцет, лимон
Начин на приготвяне: Рибата са почиства от кожата и костите, измива се и се нарязва на едри кубчета, които се поръсват със сол и се оставят да престоят около 2-3 часа на хладно място. От рибните остатъци и зеленчука се прави рибен бульон, прецежда се, прибавя се олиото, ситно нарязаният лук и картофите, нарязани на кубчета. Вари се до полуомекване, прибавят разтвореното в топла вода пюре и рибата. Оставя се да ври на тих огън около 15 минути. Готовата супа се поръсва с наситнен магданоз и се поднася с парченце лимон, а в отделно съдче - счукан чесън, разреден с оцет.

Рибни пръчици
Продукти:
1 кг филе от бяла риба, 5 яйца, 1 ч.ч. брашно, 250 г бира, олио, черен пипер, сол
Начин на приготвяне: Нарязваме филето на пръчици и го посоляваме и поръсваме с черен пипер. Панировката се приготвя, като отделените жълтъци разбъркваме леко с малко олио, към тях се прибавя брашното, разбърква се и се добавя бирата. Трябва да се получи на гъстотата на майонеза. Към тази смес прибавяме разбитите на сняг белтъци и разбъркваме леко до получаваме на еднородна смес. Потапяме пръчиците и ги пържим.

Риба на фурна с доматен сос
Продукти:
1 кг хек, 5- 6 домата, 5-6 скилидки чесън, магданоз, 1 лъжица захар, 3 супени лъжици олио, черен пипер, сол на вкус
Начин на приготвяне: Вземете тава и в нея изсипете олиото. Наредете почистената и нарязана на филии риба, отгоре изсипете смлените домати, посолете, сложете черния пипер и оставете да се пече около 30 минути в умерена фурна. 5 минути преди да извадите ястието, прибавете чесъна, разбъркайте и отново оставете тавата във фурната. Магданоза наръсете след като рибата е готова.

Намерете ни и във Фейсбук



Коментари

Коментар: 1

с млякото и риба трябва много да се внимава, защото децата правят и алергии


  • 1

Добави коментар