Нощните похапвания

236
Нощните похапвания

Какво да не ядем нощем?

Всички знаем, че яденето преди сън е вредно. Все пак тези, които се прибират късно от работа и се занимават с домакинските си задължени до късно вечер, огладняват отново, дори да са вечеряли навреме. Тогава нарушаваме правилата и си хапваме нощем. Има ли продукти, които са по-вредни или по-опасни и трябва ли да гладуваме нощем?

Може ли една нощ да е вредна?

Смята се, че нощното хранене е вредно, защото пречи на клетките да се възстановят и защото пълният корем пречи на съня - нарушава производството на хормона на съня мелатонин - и може да доведе до безсъние.

Заради вечерния глад в организма се задействат процеси на разграждане на собствените мазнини и той получава енергията си от тях. Затова системните нощни похапвания могат да доведат до наднормено тегло.

Какво да правим?

Не всички могат да си позволят пълноценна закуска, обяд на работното място и ранна вечеря вкъщи, за да не вечерят след 6-7 часа вечерта и да не прегладняват преди лягане. Затова е добре да уточним какво можем да ядем късно вечер, ако гладът е нетърпим.

Ако не страдате от излишно тегло, не сте на диета и лекарят не ви е забранил късни вечери, можете нощем да си позволите лесно усвоими ястия, като например сладкиши, палачинки, мед, моркови или варен ориз, варена тиква, печени картофи (или картофено пюре без масло), киви, стафиди, бонбони, банан, зеленчукова салата или задушени зеленчуци. Тези ястия дават бърза глюкоза на мозъка и му помагат да произведе хормоните мелатонин и серотонин, които помагат да заспите спокойно. Можете да пийнете дори чаша бяло вино или шампанско. Тези храни обаче са крайно неподходящи за хора със захарен диабет или затлъстяване. За тях само лекар може да предпише диета.

Ако имате проблеми със съня, яжте продукти, които повишават нивото на триптофан - аминокиселини, които стимулират производството на хормона на съня - сирене, млечни продукти, сусам. Много полезен за заспиване е и чаят от лайка с лъжица мед, риган и мента.

Какво да не ядем нощем?

Има една група от продукти, които биха могли да повлияят на здравето, водят до наднорменото тегло и лош сън. Нощем не пийте енергийни напитки, продукти с кофеин и алкохолни напитки (освен леко вино). Освен това избягвайте продукти с ниски нива на гликемичен индекс, които занимават дълго време храносмилането. Такива продукти ферментират и загниват в стомаха - техните микроби са много активни, а нощното храносмилане е вяло - и причиняват дискомфорт на червата, дори диария.

Изключете от късната вечеря всички бобови продукти, люта чушка, макаронени изделия, сухо пълномаслено мляко, зеле, тиквички, лук, домати и сметана. Избягвайте също така и ядки, череши, сливи, круши, ябълки, портокали и грейпфрути. Чесънът и подправки стимулират апетита, така че скоро може пак да огладнеете. За усвояването на месото и рибата пък са необходими поне шест часа, така че не яжте месо след 6-7 часа вечерта.

Но ако ни се иска да ядем

За правилното храносмилане и отслабването трябва да дадете почивка на стомаха и червата, но гладът понякога е мъчителен и нетърпим. Вечер апетитът се изостря особено, защото денем обикновено сме ангажирани с работа и не обръщаме особено внимание на сигналите на тялото си. Също така с вечерята организмът ни запълва запасите си от мазнини, загубени през деня и затова част от храната (ако прекалявате с нея) се отделя под формата на излишни килограми. И много от нас след вечеря пият чаша алкохол, като гризкат по нещо със семейството си пред телевизора.

За да не прекалявате с храната на вечеря, половин час преди това изпийте един айрян или малко кисело мляко, или чаша лайков чай. Количеството храна на вечеря трябва да е половината от това на обяда.

Полезни съвети за вечерята

Разнообразявайте вечерите си и нека те са от няколко ястия - мозъкът се засища чрез очите. 15 минути преди хранене изпийте чаша топла вода - така ще ядете по-малко. Но не замествайте водата със сок, защото той активира секрецията на стомаха. Можете да я замените с чай или с кисело мляко.

Не яжте сладко на вечеря или вместо вечеря - не го яжте на празен стомах, а ги оставете за десерт, а най-добре съвсем се откажете от него.

Веднага след вечеря измийте зъбите си - това психологически настройва организма да не иска повече храна.

Да ядем или да не ядем нощем е сложен въпрос. Но ако усещате глад, който не ви оставя да заспите, по-добре хапнете нещо леко и полезно.



Добави коментар