Най-подходящите зеленчуци и плодове за зимата

244
Най-подходящите зеленчуци и плодове за зимата

Предлагаме ви списък на витаминозните храни, от които имаме нужда през студените месеци, за да поддържаме имунната си система

Освен през пролетта и лятото, добре е да консумираме плодове и зеленчуци и през зимата, пише kulinaria.bg. Предлагаме ви списък на витаминозните храни, от които имаме нужда през студените месеци, за да поддържаме имунната си система.

Зеле

То не е само суперполезно, но е и евтино. Зелето е близък братовчед на други ценни храни, като карфиола, броколите и брюкселското зеле. Зелето е източник на витамини и минерали – витамин С, витамин К, фолиева киселина, фибри, антиоксиданти и антиканцерогенни съединения.

Според някои проучвания сферичният зеленчук понижава холестерола и намалява риска от диабет и рак.
Повечето сортове зеле обичат хладно време и реколтата им е готова през зимния сезон.

Най-добрият прием на хранителни вещества от зелето може да получите, ако го консумирате необработено. Затова накъсайте няколко листа и ги добавете в салата.

Картофи

Картофите имат високо съдържание на скорбяла и висок гликемичен индекс, но не трябва да ги подценяваме откъм хранителните им стойности. Те са източник на калий, магнезий, фолиева киселина, витамин С и дори протеини, а освен това са и евтина храна.
Докато сладките картофи се приемат за по-добрият и здравословен избор, то и обикновените картофи могат да бъдат полезни, ако не ги приготвяме с много мазнина и сметана.

Картофите могат да се съхраняват дълго време, но в близост не трябва да има ябълки или лук. На стайна темпратура издържат от една до две седмици.

Опитайте по-здравословен вариант на класическите печени картофи – двойно изпечени картофи, пълнени с броколи, сирене чедър и къдраво зеле.

Лук

Идеален за овкусяване на всякакви храни – от супи през салати, омлети и паста. Непретенциозният зеленчук не е калоричен и изненадващо богат на витамин С и фибри.

Мазнините в лука понижават „лошия“ холестерол и повишават „добрия“.

Трябва да се съхранява на тъмно и сухо място, но задължително извън хладилник, за да не омекне.

Цвекло

Цвеклото съдържа антиоксиданти, наречени беталини, които помагат в борбата с раковите заболявания и други дегенеративни болести.

Цвеклото е богато на калий и фолиева киселина, а също и на витамините А, Б, С. То е и натурален източник на захар.

Може да се съхранява в найлонов плик в хладилник за около месец.

Целина

Целината е с ниско съдържание на калории и високо на фибри. Добър източник е на витамин С и фосфор (за здрави кости и зъби).
Сезонът на целината е между септември и март месец.

Като останалите кореноплодни зеленчуци, целината може да се съхранява в хладилник до един месец.

Моркови

Морковите са богати на антиоксиданта бета каротин – съединение, което се превръща във витамин А в тялото. Този витамин ни осигурява добро зрение, красива кожа и силна имунна система.

Морковите са важни и заради лутеина (анитоксидант) и съдържанието на витамин С.

Изследвания показват, че консумацията на моркови намаля риска от рак и сърдечно-съдови заболявания.

Съхраняват се в хладилник.

Ряпа

Тя притежава хранителните ползи на останалите кръстоцветни зеленчуци. Ряпата е най-богата на ензими и витамини. В сто грама има 20 мг витамин С, 0,10 мг витамин В1, 0,14 мг В2 (рибофлавин), 42 мг В4 (холин).

От минералите в най-значимо количество е калият, като в черната ряпа е три пъти повече, отколкото в бялата.

Високото съдържание на калий, подобно на това в морковите и листните зеленчуци, помага на сърцето и кръвоносните съдове.

Цитрусови плодове

Цитрусите са богати на флавоноиди и витамин С – изключително необходими са ни през зимните месеци.

Те също така понижават риска от ракови заболявания, от Алцхаймер, Паркинсон, диабет и гингивит.

Запасете се с лимони, портокали, грейпфрути, кумкуат, мандарини и лайм тази зима.

В хладилник може да се съхраняват няколко седмици, а на стайна температура до 4 дни.



Добави коментар