Колко захар трябва да ядат децата?

833
Колко захар трябва да ядат децата?

И с какво да заменим вредните храни

Повечето деца ядат твърде много сладко и все по – често чуваме съвет да намалим „скритата захар“. Но какво точно означава това?

"Скритата захар" е тази, която се добавя в храни или напитки, или присъства в плодови сокове или сиропи. Тя не включва естествената захар, която се съдържа в плодовете, зеленчуците и мляко.

Специалистите препоръчват най-много 5% от ежедневните калории да идват от добавени захари. Въпреки това, най-новите проучвания във Великобритания показват, че децата приемат почти 12-16% от дневните си калории от добавена захар.

Какво се случва, когато ядем твърде много захар?

Яденето на твърде много захар обикновено означава, че приемаме твърде много калории и ако не ги използваме, тялото ни ще ги съхранява като мазнини Това може да доведе до увеличаване на теглото и ако това се случи с нашите деца, е много вероятно в по- късна възраст да имат проблеми, като наднормено тегло или затлъстяване.

С оглед на това, колко скрита захар децата могат да приемат и наистина ли е толкова опасна? В храненето на децата има място за малко захар, но на тези храни и напитки трябва да се гледа само като на случайни лакомства, а не като на нещо естествено, съветват експерти.

Богатите на захар храни обикновено имат по-малко витамини и минерали и децата ги предпочитат пред питателните храни, които са им нужни да растат и да се развиват.

Ето в коя възраст колко захар трябва да приеме едно дете

От 4-6 г. – 19 гр или 5 ч.л
7-10 г – 24 гр. или 6 ч.л
От 11 г. – 30 гр. или 7 ч.л

Кои храни трябва да избягваме да им даваме?

Бисквити, някои зърнени закуски, сосове за спагети, торти, шоколади, бонбони, газирани напитки и плодови сокове. Всички те имат високо съдържание на захар.

Почти една четвърт от скритата захар в храненето  на децата идва от сладки напитки, а една-единствена кутийка с газирана напитка съдържа приблизително девет супени лъжици захар.

Смята се, че когато приемат твърде много захар, децата стават хиперкативни и имат проблеми с концентрацията в училище. Въпрекиче няма публикувани доказателства, които да потвърдят това, се предполага, че има връзка. Това, което може да се каже със сигурност обаче е, че захарта може да доведе до кариес, което е причина за все повечето кампании за намаляването й.

С какво да заменим?

Опитайте да дадете на детето здравословни закуски вместо богатите на захар купени продукти. Уверете се, че взимайки нещо от магазина, дори да се рекламира като здравословно и полезно, няма прекомерно количество захар.

Правете здравословни закуски през уикенда – например бъркани яйца или тост с яйца на очи.

Вместо на торти, сладкиши или бисквити, опитайте с печена тиква, безсолни ядки, хлебни пръчици, плодови и зеленчукови пръчици, овесени или оризови питки с малко количество фъстъчено масло, нарязани банани, сирене или хумус.

Вместо газирани напитки, опитайте газирана вода с малко неподсладен плодов сок. Сервирайте им студено мляко, блендирано с малко плодове и лед.

Изпечете плодов крамбъл, без да подслаждате. Киселото мляко обърквайте с пресни плодове. Заменете поничката с голяма плодова салата.

Приготвяйте храната заедно с вашите деца. Така те ще са склонни да ядат нещо, в което са помагали или което са приготвили само.

Бъдете пример за подражание - децата са склонни да копират поведението, така че ако ви видят да ядете здравословно, те ще правят също.

Не им спирайте изцяло захарта. Демонизирането на една съставка я прави по- -желана и няма да доведе до нищо хубаво. Насърчавайте ги да спортуват и да се хранят здравословно. 



Добави коментар