Колко и какво месо да ядем

179
Колко и какво месо да ядем

За здрави може до 120 грама два пъти седмично, но при спазване на редица условия

Колко и какво месо да ядем? Преносно, а и буквално това може би е въпрос на живот и смърт. За всички, които ядат под някаква форма месо, и за тези, които гнусливо отвръщат очи от него. За производителите. За политиците. За еколозите. За диетолозите. Без, разбира се, да си представяме, че ефектът от “отношенията” ни с месото ще се усети мигновено като гилотина в кланица.

Само 3 дни след като светът осъмна с официалното съобщение на Международната агенция за изследване на рака (IARC) на Световната здравна организация, че яденето на преработено месо е свързана с някои видове рак, а червеното месо е вероятен риск, СЗО излезе с уточняващо изявление.

Провокирана от милиони въпроси, организацията даде тълкуване. Последният преглед на IARC не казва на хората императивно да спрат да ядат преработени меса, но обръща внимание, че ограничаването на потреблението на тези продукти може да намали риска от рак на дебелото черво, посочва вестник "24 часа".



IARC е създадена преди 50 г. с резолюция на Световната здравна асамблея като функционално независима агенция за рака под егидата на СЗО. Нейната работа се одобрява и финансира от страните участнички. Сегашните изводи на агенцията, направени на базата на преглед на множество научни изследвания, потвърждава препоръката в СЗО от 2002 г. А именно хората да се придържат към умерена консумация на технологично обработени меса. (Списъкът им обаче е много по-дълъг от вечните заподозрени, бел.авт.)

СЗО има група, която оценява връзките между диетата и болестите. В началото на следващата година експертите ще започнат обсъждане на най-новите научни доказателства за ефектите на преработеното и червеното месо върху човека. Те трябва да дадат заключението си за този вид храни от животински произход в контекста на цялостна здравословна диета.

Най-важните въпроси, които към момента нямат отговор, е за количествата, които може да пораждат риск. Традиционната консумация в отделните държави е различна и препоръка, която на едно място може да изглежда като ограничаване, другаде изобщо не би породила необходимост от корекция на начина на хранене. Самите съвети за мястото на месото в храненето също не са откритие. Това обясни проф. Стефка Петрова, уважаван специалист по хранене и диететика.



“От 15 г. в лекциите си пред студентите казвам, че е добре месото да присъства 2 пъти седмично в храненето на здравия възрастен човек, да не е пържено, препечено или прегоряло, да се намалят радикално колбасите и да се ограничат червените меса, особено тлъстите, за сметка на птиче месо и риба. Друго условие за добро здраве е всекидневно в храната да присъстват достатъчно растителни храни, защото техните влакна сами по себе си са профилактика на рака на дебелото черво. ”

Проф. Петрова изтъква, че месото е главен източник на желязо, цинк, витамин В12 и други хранителни вещества, от които зависи здравето. Проблеми поражда прекомерната консумация. В много държави за висок прием се говори при повече от 200 грама дневно, а у нас по усреднени данни българинът не яде повече от 100 грама дневно, коментира проф. Петрова. Тя е категорична, че насърчаването на веганство - пълен отказ от животински продукти с цел избягване на евентуални рискове от рак, е неоправдано. Смята за приемливо да ядем няколко пъти седмично средно по 50 грама.

Рибата може да замести месото, но и задушено или варено месо 2 пъти седмично по 80-120 грама са приемлив вариант. Особено ако месата са предимно бели или нетлъсти червени от млади животни. Това е мнението на д-р Митко Ригов, изтъкнат специалист по хранене от Александровска болница. Той има голям практически опит в съставянето на менюта за здрави хора и пациенти. Практиката му показва, че ако се спазват изискванията за количествата на месото и се прилагат щадящи кулинарни техники за тяхната обработка, не се застрашава здравето.

За мен лично от достъпните и традиционни червени меса най-добро е телешкото от съвсем млади животни - задушено или варено, в комбинация със салата и гарнитура от зеленчуци, обясни специалистът. Той смята за приемливо и нетлъстото свинско месо. Както и заешкото, ярешкото и др. “млади” меса, ако няма специфични противопоказания заради заболявания. Окачествява като добро решение сушенето на месо, но препоръчва да се прави по традиционна рецепта и задължително с по-малко сол. А опушените, жарени, на грил? Не, отговаря д-р Митко Ригов. Съветва и да не се поддаваме на съблазънта от препеченото на фурна месо. “В апетитната за повечето хора коричка са се образували канцерогени.”

Изобщо, трябва да се избягва пряк контакт на месото с пламък, гореща повърхност или източник на екстремна топлина. Смисълът е да не се образуват полициклични ароматни въглеводороди и хетероциклични ароматни амини, които са сред факторите за рак. Ако не друго, предупрежденията за месото със сигурност ще увеличат знанията ни за месото. Например едва сега много хора научават, че червено месо не е само говеждото, а всяко мускулно месо от бозайници.

Вижте още: Вредно ли е наистина месото и защо

За мнозина е изненада, че под преработено месо трябва да разбираме всяка мръвка, която е била подложена на осоляване, сушене, ферментация, пушене или някаква друга технология с цел да се подобри вкусът или пък да се удължи годността. Така че в отбора са и пушените пилета например, нищо, че месото им е бяло. От самото определение се подразбира, че и пастърмите и други готови сушени деликатеси са обработвани.

Можем ли да тълкуваме изводите на Международната агенция за рака, че е по-безопасно да се яде алангле или направо сурово месо? Самата технология алангле включва “запечтване” на порцията на висока температура - дори кратко, това също може да се приеме за агресивна обработка, казва д-р Ригов. По отношение на суровото месо нещата са още по-комплицирани не само заради социалната неприемливост. Към момента такава опция за намаляване на риска от рак на дебелото черво дори не е проучвана. Но със сигурност би имала възражения даже и единствено заради риска от зарази.



Добави коментар