Кажи ми какъв цвят храна ядеш

84
Кажи ми какъв цвят храна ядеш

За да ти кажа дали се храниш здравословно

Всеки иска да се храни здравословно. Оказва се обаче, че когато става дума за здравословно хранене, специалистите съветват да избираме храните, които консумираме, според цвета им.

Колкото по-тъмен и по-ярък е цветът на храната, която ядете, толкова повече хранителните вещества и фитохимикали има тя. Този съвет важи за много храни.

Например, оказва се, че черният хляб има повече витамини и фибри, отколкото белият. Спанакът, морковите и другите зеленчуци, които имат много ярък цвят, предлагат повече бетакаротини, в сравнение с целината, краставиците и други подобни зеленчуци, които нямат толкова силно изразен цвят.

Но невинаги този съвет е валиден – според специалистите, не всички "тъмни" храни са по-полезни от "светлите" такива, предупреждава woman.bg.

Изданието The Globe and Mail предлага списък на няколко вида храни и техните хранителни вещества съобразно цветовете им.

Яйца с тъмна черупка срещу яйца с бяла



В този случай кафявият цвят на черупката на яйцето не означава непременно, че те са по-питателни от белите такива. Цветът на яйчената черупка не отразява по никакъв начин хранителните вещества на продукта - или качеството и вкуса на едно яйце.

Всъщност, цветът на черупка на яйцето зависи от породата на кокошката, която го е снесла. С бяла или кафява черупка, едно голямо яйце съдържа 76 калории, 5 грама мазнини, 1.6 грама наситени мазнини и 193 милиграма холестерол.

Кафява захар срещу бяла захар



Кафявата захар, колкото и да е модерно, не е по-добра от бялата, когато става въпрос за захар. Кафявата захар, всъщност, е бяла захар, с добавена меласа (тъмен гъст сироп, остатъчен продукт от производството на захар от захарна тръстика или от захарно цвекло).

Меласата е добър източник на минерали, като калций, магнезий и калий и микроелементи, но количеството, което се озовава в една чаена лъжичка кафява захар, се оказва незначително.

Тъмно птиче месо срещу бяло птиче месо



Месото от гърдите на пилето има по-малко калории и мазнини, отколкото месото от бутчетата, например. Но все пак едно пилешко бутче съдържа 132 калории и 2 грама мазнини. Но ако искате да ядете повече хранителни вещества, тъмното месо е по-добрият избор. Тъмното пилешко месо има повече желязо, цинк, мед, манган, фолиева киселина и рибофлавин от бялото.

Ръжен хляб срещу бял хляб



Почти във всички диети се препоръчва да се яде ръжен вместо бял хляб, защото той е по-хранителен. Но това невинаги е вярно. Съставките, от които е направен ръженият хляб, са почти същите, като по-голяма част от брашното, с което е направен и белият. Единствено може да има добавки от меласа или карамел, за да се добие желаният тъмен цвят на хляба.

Extra Virgin зехтин срещу Light зехтин



В този случай тъмният цвят на Extra Virgin зехтинът означава повече антиоксиданти и фитохимикали. Това е така, защото маслиновото масло, от което той се изработва, не е рафинирано - маслото се извлича от маслини, с използване на минимална топлинна обработка и без химикали.

Light зехтинът пък е високо рафиниран с химикали и топлинна обработка, за да се получи мекия вкус. В случая отново цветът няма никакво значение – една супена лъжица Extra Virgin или Light зехтин съдържат еднакво количество вещества - 14 гр мазнини и 120 калории.

Портокал срещу ябълка



Не пренебрегвайте ябълката! Въпреки че нейният плод е бял на цвят, тя съдържа антиоксиданти и предпазва от инсулт. Разбира се, няма как да "победи" портокала по съдържание на витамин С, но все пак е полезна, колкото и оранжевият плод.

Това твърдение е доказано с проучване, проведено през есента, сред повече от 20 хиляди възрастни. Оказало се, че приемът на бели по цвят плодове и зеленчуци – като например ябълки и круши, влияе повече за предпазването от инсулт. Този фактор не е бил засегнат след консумацията на оранжево или жълто оцветените плодове, каквито са повечето цитруси, като портокалите и лимоните.

Въпреки това – няма плод или зеленчук, който да е вреден за нашето здраве, категорични са специалистите. Те съветват да се ядат колкото се може повече плодове и зеленчуци всеки ден, за да се приемат повече витамини, минерали, фибри и антиоксиданти, които се съдържат именно в тях.



Добави коментар