Как се хранят най-дълголетните хора в света

178
Как се хранят най-дълголетните хора в света

Две диети за столетници

Вестник "Всичко за семейството" започна проект "Синя зона", който изследва влиянието на храната върху продължителността на живота. Изданието представя как се храни населението на японския остров Окинава и на полуостров Никоя в Коста Рика, съобщи вестник "24 часа".

На Окинава хрупат зеленчуции водорасли

Остров Окинава е райско място, където на 100 хил. жители се падат 40 столетника (в Европа са 10). "На 70 години сте деца, на 80 - юноши, а на 90, когато предците ви поканят на небето, ги помолете да почакат, а станете ли на 100, може и да помислите за предложението", казват хората от този японски остров. В менюто им присъстват на ден не по-малко от 7 порции зеленчуци и 2-4 плодове. Морските водорасли са основна им храна. А алкохол употребяват умерено.

5 основни продукта

1. Морски водорасли.

Те са източник на минерални вещества, дават енергия на организма, повишават интелекта и имунитета, забавят стареенето.

2. Сезонни плодове и зеленчуци. Те са в основата на местното меню. Най-използвани са картофи, бобови, царевица, лук, чушки, портокали, кайсии, круши, банани, ябълки, сливи и грозде.



3. Билки и подправки.

Жителите на Окинава включват над 470 треви в менюто си. Освен че придават вкус и аромат на ястията, те имат и лечебно действие (например куркумата е полезна за черния дроб, а фенхелът - за стомаха).

4. Соево сирене. То присъства във всяко хранене. Според изследователите на него се дължи липсата на хормонални смущения при жените на острова.

5. Пълнозърнести спагети (соба).

В тях се съдържат витамин Е и от В-група, фосфор, калций, калий, магнезий и други. Богати са на фибри и аминокиселини.

Жителите на остров Окинава ограничават месото и животинските белтъчини. За десертите си използват сладки картофи, паста от бобови или плодове. И стриктно спазват правилото "Яж, докато се наситиш на 80%". Примерно меню.

Закуска: 200 гр наситнени морски водорасли подправете със 100 мл соев сос, 10 мл лимонов сок и 10 мл сусамено олио. Изпийте и чаша плодов сок.

10 ч.: 1 портокал.

Обяд: Сварете 170 гр кафяв ориз, добавете 80 гр наситнени варени пилешки гърди и подправете с 20 мл зехтин. Изпийте чаша жасминов чай.

16 ч.: 1 чаша айран от нискомаслено кисело мляко.

Вечеря: Сварете 200 гр боб и по 30 гр моркови и лук. Пасирайте ги, добавете 200 мл горещо прясно мляко (или соево) и подправете супата с 20 гр олио, сол и черен пипер. Преди сън изпийте чаша зелен чай.

В Коста Рика наблягат на варивата

Според преброяване през миналата година от 4.7 милиона жители на Коста Рика, 417 са столетници. Повечето от тях живеят на полуостров Никоя. Най-любопитното в техния начин на хранене е, че използват минерална вода не само за пиене, а и за готвене.



5 основни продукта

1. Минерална вода.
Тя се смята в основата на дълголетието на хората на полуострова. Високото съдържание на калций и магнезий осигуряват здравина на костите и сила на мускулите.

2. Царевично брашно.
Заради високото съдържание на антиоксиданти то намалява нивото на холестерола в кръвта.

3. Плодове и зеленчуци.

В менюто присъстват поне 6 порции зеленчуци, основно задушени. А плодовете са предпочитаният десерт. Столетниците от Никоя обичат чушки, зеле, домати, сладки картофи, чесън и джинджифил. С присъствието на много плодове на трапезата им се обяснява ниската заболяваемост на стомаха.

4. Яйца.

Те са ценен източник на белтъчини, на омега-3 мастни киселини и на антиоксиданти, които пазят очите.

5. Черен боб и варива.

Те са не само източник на белтъчини, но и на фибри, витамини, фолиева киселина и магнезий. Флавоноидите в тях забавят стареенето, профилактика са за сърдечни заболявания и рак.

Жителите на полуостров Никоя ядат месо (свинско и телешко) не повече от два пъти в седмицата. Ограничават и млечните продукти, използват ги само като подправка за салати.



Примерно меню

Закуска: Подправете с лимонов сок, целина и лют червен пипер 200 гр пъстърва, обезкостена и нарязана на парченца. Оставете ги за една нощ в хладилника. Изпийте чаша минерална вода.

10 ч.: Чаша кафе, 150 гр царевичен хляб, приготвен по следния начин: смесете 200 гр царевично брашно с 15 гр захар и 300 мл вода. Добавете 1 яйце и 20 гр олио, оформете като хляб и изпечете във фурната за 30 мин.

Обяд: 200 гр варено телешко гарнирайте с 200 гр задушен спанак. Изпийте и чаша зелен чай.

16 ч.: Разбийте в блендер 1 банан, 1 портокал, 1 киви, 5 гр канела, 15 гр мед и 2 кубчета лед.

Вечеря: Пригответе си салата от 200 гр зелен лук, подправен с 3 гр оцет, черен пипер, сол и 50 мл нискомаслена сметана. Изпийте и чаша зелен чай.



Добави коментар