Как да храним децата си, съветва проф. Донка Байкова

225
Как да храним децата си, съветва проф. Донка Байкова

Изкисвайте сиренето и маслините, пържете мекици само в неделя

Хулиган или аристократ ще си на масата? Вкусът към храната, оказва се, не зависи от първите 7 г. Точно обратното - навиците започват да се градят след забавачката, обяснява експертът по диетика проф. Донка Байкова. Това е и периодът, в който започва най-интензивният растеж на костната система и смяната на зъбките.

Затова 7 г. са ключов период, както за първите стъпки в "големия живот" - училището, така и за формирането на вкусовете ни. Ето защо "Стандарт" попита проф. Донка Байкова - как да храним детето си, за да е здраво, стройно и да носи само шестици. И как да го спасим от изкушението на мазните закуски в междучасието.

Всяко дете трябва да хапва 5 пъти на ден, категорична е проф. Донка Байкова. През голямото междучасие учениците от начален курс обикновено получават чаша мляко и плодове. Често обаче това междинно хранене включва тестени, мазни и висококалорични закуски. Точно затова родителите не трябва да пренебрегват своя ангажимент да осигурят на първолака домашно приготвена закуска всяка сутрин, преди да излезе за училище, смята експертът по диетика. А какво да включва тя?

За различните семейства закуската е с различен нюанс. Един добър вариант е сандвич от пълнозърнест хляб с пастет от извара или с лютеница, придружен от чаша прясно мляко или айрян. Ако млякото е включено в училищното меню, може да го заместите с фреш. Хубаво е от ранна възраст децата да се научат да консумират зърнени закуски - мюсли със сухи плодове, корнфлейкс или овесени ядки с настъргана ябълка и кисело мляко, смята проф. Байкова.

Пържените филийки, мекиците и баниците по-добре да останат на заден план. Ако училището, в което учи вашето дете, по някаква причина не предлага закуска в голямото междучасие, е препоръчително вие да му сложите плод или зеленчук по избор в раницата, съветва проф. Байкова.

Относно обяда има два варианта - първолакът да се прибере вкъщи след учебните занятия или да хапва в школото. Родителите могат да се доверят напълно на училищните столове и това е една чудесна алтернатива, казва проф. Байкова. През 2012 г. е изготвен сборник с рецепти и изисквания към училищните бюфети, който е пригоден и за домашна употреба. Т.е., ако по някаква причина предпочитате детето ви да обядва вкъщи, от този сборник можете да подберете подходящи и здравословни ястия, които да приготвите сами.

Проф. Байкова съветва всяко учебно заведение, което разполага със стол и бюфет, да използва услугите на лице с компетенции или на медицински специалист, или на хранителен технолог, който да се включва в изготвянето на менюто и да контролира съдържанието на рафтовете в бюфетите. Най-важно е мазнините в обедното меню на децата да са дозирани, подчертава проф. Байкова. Ястията трябва да съдържат минимално количество добавено олио. Ако са с месо, то не трябва да бъде тлъсто. Препоръчват се филета. А, ако е пиле, задължително е кожата да се отстрани.

Препоръчителна е консумацията на 4-5 яйца на седмица независимо дали под формата на някакъв вид ястие или добавени към закуската. Не бива да забравяме и рибата. Тя трябва да присъства поне веднъж седмично в менюто. Голям процент от децата в тази възраст не консумират достатъчно мляко и млечни продукти, от които да си набавят калций и витамин B2. Чаша мляко и 50 г сирене покриват едва 50% от потребността на едно дете от калций, затова не трябва да пренебрегваме важността на тези храни, обяснява проф. Байкова.

Друг съвет към родителите е пресните плодове и зеленчуци да присъстват във всяко едно от петте хранения на малкия ученик. Общото им количество за деня трябва да бъде не по-малко от 400 г. Една вечеря, включваща зеленчуци и млечен продукт, е
чудесен завършек на деня за първокласника.

Оформянето на правилни хранителни навици е друга важна задача на родителите. Детето трябва да се научи да приема всеки ден зърнена храна под формата на пълнозърнест хляб или някакъв вид зърнена закуска. Понякога те могат да бъдат заменяни от картофи или банани. Не трябва да забравяме и бобовите храни, напомня проф. Байкова. Консумацията на боб, леща, грах или нахут няколко пъти седмично във вид на гарнитура или основно ястие е задължителна.

Каквито и да са вкусовите предпочитания на малчугана, солта задължително трябва да се избягва. Децата и без това консумират достатъчно сол, тъй като тя се съдържа в повечето продукти като консервант или овкусител. Когато купувате сирене или маслини, задължително трябва да ги обезсолявате. А различните видове консерви и мариновани риби е по-добре да се избягват

Употребата на повече сол води до различни здравословни проблеми и най-често до хипертония. Ако пък забележите, че теглото на вашето дете е над нормите, задължително се обърнете към специалист. За съжаление, процентът на малчуганите със свръхтегло и затлъстяване е доста висок и в това отношение сме на една от челните позиции в Европа.

Първокласникът трябва да има разнообразно и бедно на сол меню, категорична е проф. Байкова. Туршии през зимата не трябва да се консумират повече от веднъж седмично. Пържените закуски, тортите и сиропираните сладкиши - също. Родителите трябва да се стараят менюто на ученика да изключва всякакъв вид снаксове и чипсове, защото те съдържат само сол, мазнини и бяло брашно, предупреждава проф. Байкова. Освен това предизвикват алергии и свръхвъзбудимост.

Наденичките, кренвиршите и бургерите също не са за малките деца, подчертава проф. Байкова. Техните порции трябва да включват малки количества от качествено месо и риба. А шоколадът и вафлата за десерт - да бъдат заменени от плодове.



Коментари

Коментар: 7

Аз лично мисля,че нито едната крайност е добре,нито другата.Интересно ми е с какво проф. Байкова е хранила децата си(ако има такива)Тази статия е малко като на психолозите,които постоянно повтарят,че нетрябва да се караме на децата си и да им дърпаме ушите,а като ги питаш те правили ли са така с децата си почват да мънкат.Аз лично небих мъчила децата си да ядат изкиснато сирене и маслини,но не им давам и да исипват половината солница в яденето.На днешните деца им липсва движение и готвено ядене.За жалост мамите работят до 18 часа,прибират се и мятат някой полуфабрикат в микровълновата,а бабите са съвременни градски баби и въобще неправят мекици(разбира се има и изключения,неслагам всички под общ знаменател).Всичко,но с мярка.Хубав и успешен ден и здрави и щастливи деца.

Коментар: 6
туршия Прочети повече на: http://dete.bg/n/kak-da-hranim-detsata-si-suvetva-prof-donka-bajkova.10589.html

абе хора навремето са ни правили попара с вино и сме живи и здрави.СЛАБИ и ядем като за световно(поне аз съм така).не мисля че една туршия ще обърка нещо в децата.има други много по важни неща от това.като например 5 кг раници който носят на малките си гръбчета

Коментар: 5
храна


Таня от 12 септември 2013 | 14:49

Корнфлейксът е една от най-вредните храни както за деца, така и за възрастните. Предпочитам да дам мекици с домашно сладко отколкото тази помия пълна с консерванти и всякакви боклуци. Туршията не е толкова вредна колкото я описвате - особено ако е от домашни зеленчуци, каквато е нашата например. Полезна е за храносмилането, както има и други ползи, които не ми се изреждат. Ако детето не яде други солени храни, не мисля, че е вредно да си бодне няколко морковчета от туршията или мариновани краставички. Предпочитам да се доверя на народната медицина и традиция отколкото на статии, препоръчващи корнфлейкса.

Браво точно на майки, които мислят че туршията е по-полезна от корнфлейкса се дължат затлъстелите деца. Ако не знаете, да ви кажа, че туршията е вредна не само заради големите количества сол, но и заради начините за консернирани - особено ако това се прави с аспирин. А аспиринът може до доведе децата до смъртоносто състояние. Относно корнфлейкса - никой не ви кара да купувате боклуци с шоколад - може да използвате пълнозърнест корнфлейкс с ядки и сушени плодове, който е сред най-полезните закуски.

Коментар: 4

Корнфлейксът е една от най-вредните храни както за деца, така и за възрастните. Предпочитам да дам мекици с домашно сладко отколкото тази помия пълна с консерванти и всякакви боклуци. Туршията не е толкова вредна колкото я описвате - особено ако е от домашни зеленчуци, каквато е нашата например. Полезна е за храносмилането, както има и други ползи, които не ми се изреждат. Ако детето не яде други солени храни, не мисля, че е вредно да си бодне няколко морковчета от туршията или мариновани краставички. Предпочитам да се доверя на народната медицина и традиция отколкото на статии, препоръчващи корнфлейкса.

Коментар: 3
Коментар: 2
туршия


Дидка от 12 септември 2013 | 13:46

Дайте да минем на фотосинтеза викам аз! Сякаш вие едно време сте яли само пълнозърнест хляб и не сте кусвали туршия всяка вечер зимата. Айде стига. Организма има нужда от всичко, но с мярка. И децата сега не са с наднормено тегло заради нездравословните храни, а заради липсата на движение. Не може да седиш 6 часа пред компютъра - да ставаш само да ходиш до тоалетна, и да очакваш да си с добро телосложение. Не ограничавам детето си - яде с мярка каквото иска и мога да кажа, че е слаб (да не кажа кльощав).

Да, вярно, едно време ядяхме всичко, ама идваше от градината на баба ми и не беше пълно с всякакви боклуци. Пък ти, като искаш, давай солената консервирана туршия на детето и всеки ден - 100% организма му има нужда от нея.

Коментар: 1

Дайте да минем на фотосинтеза викам аз! Сякаш вие едно време сте яли само пълнозърнест хляб и не сте кусвали туршия всяка вечер зимата. Айде стига. Организма има нужда от всичко, но с мярка. И децата сега не са с наднормено тегло заради нездравословните храни, а заради липсата на движение. Не може да седиш 6 часа пред компютъра - да ставаш само да ходиш до тоалетна, и да очакваш да си с добро телосложение. Не ограничавам детето си - яде с мярка каквото иска и мога да кажа, че е слаб (да не кажа кльощав).


  • 1

Добави коментар