Храни срещу холестерол

243
Храни срещу холестерол

Организмът сам произвежда 85% от своя холестерол

Когато се говори за холестерол, обикновено се има предвид само лошият. Малцина обаче се сещат, че има и добър, от който на практика, в повечето случаи зависи какво ще се случи в организма ни. Самото пренасяне на холестерола от черния дроб до останалите органи и системи в тялото се осъществява от липопротеините, по-точно тези от тях, които са с ниска плътност. В медицината ги наричат Low Density Lipoproteins (LDL).

Когато нивата им са високи, те се отлагат във вид на плаки по вътрешните стени на кръвоносните съдове. В резултат рискът от атеросклероза и сърдечно-съдови заболявания се увеличава. Затова LDL холестеролът се нарича лош холестерол. Липопротеините, които пренасят холестерола обратно към черния дроб, са с висока плътност - High Density Lipoproteins (HDL). Той се метаболизира в него и така няма риск за отлагането му върху стените на кръвоносните съдове. Затова го наричат още добър холестерол. Специалистите са категорични, че дори стойностите на лошия холестерол да не са завишени, ако тези на добрия са ниски, рискът от атеросклероза остава висок.

Вижте още: 16 съвета как да понижим холестерола

Организмът сам произвежда 85% от своя холестерол. Останалите 15 на сто се внасят с храната. Проблеми създават повишените стойности на "лошия" холестерол в кръвта. А балансът се постига чрез увеличаването на добрия. Наситените мастни киселини и транс-мастните киселини са основната причина за повишените нива, затова те трябва да се консумират в разумни количества. Максимално допустимият дневен прием на холестерол с продуктите е 250 мг. Това количество се равнява на жълтъка на 1 яйце, на 2 чаши пълномаслено мляко или на 200 г шарено свинско месо. Хората с повишени стойности, трябва да приемат по-малко от посоченото количество холестерол.

Най-големи количества се съдържат в яйцата, тлъстите меса, колбасите, черният дроб и пълномаслените млечни продукти. Не се съдържа в продуктите от растителен произход - плодове, зеленчуци, зърнени храни, ядки и семена. Храните, богати на целулоза и пектин, съдействат за изхвърлянето му чрез фекалиите. Това са всички плодове и зеленчуци, но най-богати на тях са ябълките, портокалите, броколите, шипката и зелето, както и пълнозърнестите храни, посочва вестник "Монитор".



Чесън и риба чистят плаките

Спортът, туризмът, разходките, въобще всички форми на физическа активност имат ключова роля за нашето здраве, включително и за нивата на холестерола. На практика, всяко движение очиства плаките от кръвоносните съдове и по този начин намалява риска от инсулт, инфаркт и хипертонични кризи. Съществуват и няколко трика, с които можем да повишим стойностите на HDL холестерола, тоест на добрия.

При възможност, включвайте чесън в менюто си или хранителни добавки с чеснови екстракти. Този вид лук съдържа вещества, които намаляват риска от натрупване на лошия холестерол по съдовите стени, съветва водещият специалист по хранене и университетски преподавател проф. Донка Байкова. Увеличете консумацията на риба, включително и на мазните риби. Те са богати на омега-3 мастни киселини. Мазни риби са сьомгата, скумрията и риба тон.

Предпочитайте храна, която съдържа голямо количество антиоксиданти – витамин С, бета каротен, витамин Е и селен. Пийте по една чаша червено вино дневно, защото е богато на антиоксиданти. Наднорменото тегло корелира с по-ниски нива на добрия холестерол. Предприемете диета и увеличете двигателната активност. Защо пък, да не посветите съботния ден на туризъм в планината или някоя интересна местност до вашето населено място. Не преяждайте, не сядайте на масата без плодове и зеленчуци. Дори да изпълните половината от тези съвети, ще помогнете много на своето здраве.



Добави коментар