Храни, които убиват апетита

358
Храни, които убиват апетита

Черният шоколад активира хормон, който залъгва глада

Съвременният враг номер 1 е наднорменото тегло. И то не е козметичен дефект, който потиска самочувствието, а болест с всичките й характеристики по определението на Световната здравна организация. 1.4 милиарда хора по света страдат от затлъстяване. У нас всеки 3-ти възрастен и всяко 5-о дете са с наднормено тегло.

Излишните килограми са свързани с болки в гърба, коленете, кръста... Те „викат” куп сателитни болести като диабет, сърдечносъдови, рак, полова немощ. Затова всеки пробва да се освободи от излишното тегло, но малко успяват трайно да решат проблема, въпреки че се подлагат на тежки диети и продължително гладуват. След време килограмите, които с толкова мъчения са свалили, се връщат отново, понякога и с добавка.

По-разумно е да се осигури ежедневен контрол на калориите, не диета като ядем по-малко. Не за седмица-две, а винаги. За това помагат храни, които убиват или залъгват апетита, както и такива, които ускоряват обмяната на веществата, а с нея и горенето на калории, пише вестник "Монитор".

„Отличник” в този списък е черният шоколад, твърди д-р Фредерик Салдеман, френски кардиолог, специалист по здравословно хранене. Известен е още като лекар на звездите и автор на бестселъри като „Най-доброто лекарство сме ние самите”. Той съветва да хапнем 2 - 4 блокчета 100% натурален шоколад. Резултатът е мигновен. Дълго време не чувстваме глад. Шоколадът рязко прекъсва импулса за хранене, при това безболезнено и без усещане за лишение. Механизмът е физиологичен, не психологичен.

Заблудата се дължи на няколко хормонални фактора, които се отделят в организма, когато хапнем ароматното блокче. На първо място е хормонът грелин, който пали фитила на апетита. Шоколадът понижава нивото му рязко, а апетитът секва. И въпреки че 100 грама съдържат 540 калории, редовната консумация на черен шоколад понижава теглото. Защо? Науката все още няма отговор. Няколко са възможните обяснения.

Шоколадът е признат антистресов фактор, съдържа и полифенори. Тези вещества са мощни антиоксиданти. Допълнителните ползи от тях са научно потвърдени - редовното поглъщане на две парченца черен шоколад дневно сваля артериалното налягане, като горната граница може да падне с 3, а долната с 2 единици. Заедно с това шоколадът увеличава и гъвкавостта на артериите.

Популярната в Азия подправка шафран също е стопер на глада. Науката признава, че притежава така наречения anti-snacking ефект – отказва ни от целодневното похапване и засилва чувството за ситост. Не е нужно да го вземате на капсули, достатъчно е редовно да овкусявате храната. Подправката върви с тестени храни, ориз, зеленчуци, месо, риба и във всички блюда, с които решите да експериментирате.

Вода и още вода

Противно на общоприетото мнение, е разумно да пиете обилно вода и по време на хранене, защото тя също влиза в ролята на капан на апетита. Заедно с това носи куп ползи. Обилното оводняване бори ежедневния стрес и чувството на умора. Преди аперитива изпийте 2 големи чаши вода. Така няма да утолявате жаждата с алкохолни напитки, нито ще се нахвърлите върху мезетата и храната.

За да се подсещате да пиете редовно, сложете на масата кана с вода. Подобна традиция имат много южни страни. Там в ресторанта ви посрещат с добре дошли и докато избирате какво ще ядете и пиете, сервират кана, пълна с вода и много лед.

Когато чинията е наполовина празна, си дайте 5 минути почивка, защото често ядем по инерция и изпразваме докрай всичко, което ни е сервирано. Ядем, защото храната е пред нас, и механично бодем с вилицата или пък мезим, докато гледаме телевизия или говорим с приятели, без реално вече да изпитваме глад.

Прекъсването на яденето дава достатъчно време да оценим, че сме сити, и да престанем да се храним. Безценните пет минути позволяват центъра на ситостта в мозъка да се задейства.

И ако разчитаме на закуската да получим заряд за целия ден, най-добре е да си направим омлет с белтъци. Яйченият белтък е първенец сред храните, които пълнят корема, а не внасят калории. 100 грама съдържат само 44 калории, без никакви мазнини и холестерол. Така че за да се поддържате сити, без да вкарвате калории, заложете на „бял омлет” с бъркани белтъци, овкусени само със свежи билки.



Добави коментар