Храни, богати на витамин К

896
Храни, богати на витамин К

Нужен ни е в малки количества, но той е важен за функциите на тялото

Витамин К е мастноразтворим витамин, който участва във важни процеси в човешкия организъм, включително съсирването на кръвта и здравината на костите. Той играе основна роля и за предпазване от различни болестни състояния.

Витамин К можем да си набавим от различни храни като например зелени листни зеленчуци, броколи, зеле, аспержи. Важно е всекидневно да приемаме достатъчно количество от него, защото недостигът му може да доведе до поредица от усложнения. На кои храни да наблегнем, за да не се стига до тези нежелани последствия и да се радваме на добро здраве:

Зелени листни зеленчуци



Зелените листни зеленчуци се считат за отличен източник на витамин К. Препоръчителната дневна доза от този витамин е 120 mcg. Вареното къдраво зеле съдържа около 1000 mcg на купичка. Замразеният спанак съдържа 1027 mcg, а зелените листа от ряпа – 850 mcg.

Трябва да отбележим, че варените пресни зелени листни зеленчуци намаляват съдържанието си на витамин К, но не и варените замразени листни зеленчуци, които запазват изцяло полезните си свойства, според zdrave.bg.

Сушени сини сливи



Сушените сини сливи са отличен източник на витамин К, фибри, желязо и цинк. В 100 гр от тях се съдържат около 60-80 mcg витамин К, което е повече от половината от препоръчителната дневна доза.

Краставици

Краставиците също са добър източник на витамин К – в 100 гр се съдържат около 70-80 mcg. Киселите краставички пък ни доставят 77 mcg от витамина за същото количество продукт. Освен че са вкусни, те са един от идеалните начини да си набавим препоръчителната доза витамин К.

Трябва да внимаваме с прекомерното количество натрий в тях обаче, защото в приготовянето им обичайно се използва твърде много сол, което е вредно за здравето, тъй като повишава кръвното налягане и риска от удар. Затова е по-добре да избираме кисели краставички с по-малко сол или дори да си ги приготвяме сами вкъщи.



Аспержи

Аспержите се считат за много добър източник на витамин К. Могат да се консумират след кратко задушаване. В 100 гр аспержи има 80 mcg витамин К, което значи, че, ако консумираме една купичка от тях, ще си набавим 144 mcg от витамина.



Праз лук

Праз лукът е още известен като пролетния лук. Той често се използва за приготвянето на супи и яхнии, защото има приятен свеж вкус. Праз лукът е добър източник на витамин К – в купичка праз се съдържат 207 mcg от витамина, което прави този зеленчук особено полезен за хората, страдащи от недостиг на витамин К.



Препоръчителният дневен прием на витамин К е на пръв поглед в съвсем незначителни, но достатъчни за човешкия организъм, количества:
• за децата – 30 mcg
• за жените – 90 mcg
• за мъжете – 120 mcg.



Добави коментар