Гъби в кухнята

102
Гъби в кухнята

Нискокалорични и вкусни

Гъбите основно се състоят от вода (съдържат толкова, колкото и зеленчуците), затова са нискокалорични, подходящи за хора, които искат да редуцират телесната си маса. Доставят ни и малки количества минерални соли, в зависимост от това дали повърхността, върху която растат, е богата на минерали. Освен това съдържат витамин А под формата на каротин, а също така и значително количество витамини B1 и B2. Другите витамини се съдържат в минимални количества. Измежду микроелементите в гъбите преобладават калий, фосфор, калций и желязо, които се намират основно в шапката и пънчето.

Гъбите също така са източник на белтъчини (по средата между животинските и растителните мазнини), които от гледна точка на трудносмилаемостта на гъбите, се усвояват само 60%. Усвояването е различно в зависимост от вида (за печурките то е около 44%). Съдържанието на белтъчините в гъбите е стойност по-ниска от тази на млечните продукти, месото и яйцата, но по-висока около четири пъти от стойността на белтъчините в морковите.



Разни гъби - разни чудодейства

Все по-популярните гъби кладница съдържат фолиева киселина и B-D-глюкан, които действат срещу рак. Азиатските гъби shiitake са източник на субстанции, регулиращи количеството холестерол в кръвта и действат противовирусно. Гъбите mun намаляват съсирването на кръвта и подобряват кръвообращението.

Гъби в медицината

В китайската и японската кухня от векове гъбите се използват в борбата срещу рак, диабет и при заболявания на кръвоносната система. Много видове гъби укрепват имунната система на човека.

Хранителна стойност на гъбите

Хранителната стойност на гъбите им позволява да заемат място някъде между месото, зеленчуците и плодовете. Можем да ги консумираме за обогатяване и разнообразяване на нашата диета, не само на есенната трапеза, но и през всеки сезон от годината, тъй като гъбите, особено култивираните, са еднакво достъпни и през пролетта, лятото и зимата. През цялата година можем да сервираме порция гъби - протеиново-витаминозна, богата на характерен вкус и аромат. Нашето чувство за вкус реагира на гъбите както на месото, затова често го заменяме с тях. Те са стегнати и много важни. Идеално подхождат на различни ястия, като: супи, сосове, плънки и като добавка към бъркани яйца. Гъбите, като характерна съставка на ястията се използват често в полската и в китайската кухня.

Гъбите в кухнята

Ястията с гъби се смятат за трудносмилаеми заради градивните елементи на материята им – хитин. Хитинът не се разтваря от стомашните киселини, затова гъбите първо дълго се задържат в стомаха, а след това само преминават през храносмилателния тракт.

Гъбите трябва да бъдат комбинирани с лесносмилаеми продукти (картофи, салата), за да не натоварваме допълнително стомаха си. Трябва да се избягва комбинирането на гъбите с трудносмилаеми храни като фасул, целина, краставици. Много изследвания доказват отрицателното въздействие при съчетаване на ястията от гъби с алкохол - улеснява се разграждането на мазнини, но белтъчините в стомаха стават още по-устойчиви на храносмилателните сокове. Деца до тригодишна възраст не бива да консумират гъби.

Внимателно с гъбите – помагало за избягване на грешки

Въпреки, че гъбите са вкусни и хранителни, ако не ги разпознаваме и не различаваме, трябва да помолим някой, който разбира, да ни помогне с брането. Или най-добре да си ги купуваме. Отравянето с гъби често води и до смърт.

Можем да се отровим и от ядливи гъби, ако са неправилно съхранявани, приготвени, или ако сме събирали стари, наранени, болни видове. Гъбите трябва да се събират в проветрив съд, например кошница, защото в найлоново пликче могат да мухлясат. Трябва да се консумират след термична обработка и прясно приготвени, не трябва многократно да се претоплят, а да се консумират в деня на приготвянето на ястието. Както преди приготвяне, така и след това, трябва правилно да се съхраняват, тъй като са идеален развъдник за патогенни бактерии. След връщане от бране на гъби, гъбите трябва да се почистят, изплакнат, сварят, а водата да се излее.

Предлагаме ви Пълнени домати с гъби и ориз - колкото вкусна, толкова и полезна, пък и лесна за приготвяне рецепта:

Продукти: 200-300 гр домати, 50 гр гъби, 40 гр ориз, 1 глава лук, 30 гр масло, магданоз, черен пипер, сол

Приготвяне: На доматите се отрязва отгоре едно капаче, което запазваме, а вътрешността изваждаме. Нарязаните на ситно предварително почистени гъби и лук се задушават в част от мазнината и малко вода. Когато водата се изпари, се прибавя оризът и се пържи 5 - 6 мин.

Прибавя се солта, вътрешността на доматите, магданоз, черен пипер и вода, необходима за набъбването на ориза. Когато оризът поеме водата, със сместа се пълнят издълбаните средно големи домати. Похлупват се с капачетата си, подреждат се в тава, поливат се с останалата мазнина и се пекат на умерена фурна за около 20-25 минути.



Добави коментар