Децата и захарта

141
Децата и захарта

Можем ли да я изключим от менюто на децата?

Когато става дума за захарта и присъствието й в детското меню, родителите имат хиляди въпроси. В какви количества и каква захар? Да я заменим ли с подсладител и вреден ли е той?

Захарта присъства в много повече храни от менюто ни, отколкото предполагаме. В пресните и сушените плодове, в някои зеленчуци, в соковете и дори в кетчупа и лютеницата. Дори на етикета да пише "без захар", то тогава най-вероятно е добавен подсладител.

Основните видове захар, които често използваме, са обикновената кристална и кафявата захар. Първата най-масово употребяваме за подправяме на всякакви десерти, сокове и кафе. Тя се приготвя от захарна тръстика, напълно рафинирана е и е най-евтината на пазара. Кафявият вариант е отново от тръстика, но е нерафинирана и по-скъпа.

Декстрозата е химически чиста глюкоза. Фруктозата се произвежда от глюкоза, която пък се получава чрез хидролиза на скорбяла и нишесте. Лактозата е млечната захар и се съдържа в млякото. Малтозата се използва в производството на бира.

Основните проблеми при повишената консумация на захар са кариесите и наднорменото тегло при децата. Всъщност тя е основната причина за развалените детски зъби. Колкото повече захар се озовава в устата на детето, толкова повече бактериите се активизират, за да я преработят. И я превръщат в киселина, която разрушава зъбния емайл.

Сред подсладителите най-често срещаните на нашия пазар са сорбитол (Е420), аспартам (Е951), захарин (Е954) и ацесулфам-К (Е950). Само от обозначенията в скобите би трябвало да става ясно, че консумацията им от деца трябва да се избягва. Препоръките на специалистите по детско хранене са до четиригодишна възраст подсладителите да се ограничат от детското меню, ако това е възможно.

Другото име на аспартама е нутасиут. Въпреки че е свързван с туморни образования в мозъка, няма категорични изследвания в тази насока. Сорбитролът действа като силно разхлабително. Според световните стандарти захаринът е най-безопасният подсладител. Дори и да нямат доказано вредно действие, не забравяйте, че подсладителите са честа причина за алергии.

Ясно е, че не можете да изключите захарта изцяло от менюто на детето си. Постарайте се обаче тя да е от "добрата" захар - тоест тази, която се съдържа в плодовете и зеленчуците. Консумирането на десертчета и подсладени сокове е въпрос на възпитание - ако ги няма в шкафовете вкъщи, детето ви ще се ограничи да мрънка за тях, само когато види в ръцете на връстниците си. Не забравяйте обаче, че дори консумацията на захар да е минимална, то устната хигиена на малките зъбчета си остава задължителна.



Добави коментар