Да отстраним нитратите

46
Да отстраним нитратите

Къде се срещат в най-големи количества и колко са вредни?

Салата от домати, която синът ми толкова обича, или консервирани зеленчуци от градината на баба му? Това е дилемата, която ме занимава всяка вечер при приготвянето на вечерята. Разбира се, няма нищо по-полезно от пресните плодове и зеленчуци. Обаче видът на купата със зелена салата с репички, любима на цялото семейство, веднага светва в главата ми една лампа с надпис "Нитрати!"

Какво представляват нитратите, къде се срещат в най-големи количества и колко са вредни? Възможно ли е вкъщи сами да намалим концентрацията им и как да стане това?

Нитратите са соли на азотната киселина. Неизменно се съдържат в растенията като основен източник на азот, който им помага да растат. В почвата постъпват с минералните торове. Те обаче не се намират само в плодовете и зеленчуците, както повечето от нас смятат. С тях са наситени питейната вода и консервираните меса. Малка част от тях се съдържат и в рибата и млечните продукти.

Това, че нитратите практически са почти са навсякъде, всъщност е естествено, а не притеснително. Сами по себе си те не са токсични - вредни са вещества, които се образуват в организма ни след консумация. Това са нитрити и нитрозамини. Тяхната концентрация води до гадене, задух, диария, както и посиняване на кожата. Възможно е да се почувства слабост, замайване, болка в тила и сърцебиене.

Как да намалим нитратното съдържание в храната си и да избегнем тези симптоми? Най-често нитратите се натрупват в марулята, пресните чесън и лук, спанака и тиквичките. Както и в кореноплодните моркови, червено цвекло, репички. Ето няколко полезни хитрини:

1. Когато пазарувате, избягвайте зеленчуци с жълти петна - те са знак, че съдържанието на нитрати в тях е завишено.

2. Не бързайте да купувате най-едрите зеленцучи - най-вероятно те са отглеждани с по-голямо количество азотни торове.

3. Избирайте добре узрели плодове и зеленчуци, защото при тях съдържанието на нитрати е минимално.

4. Отстранявайте онези части от тях, за които е доказано, че са най- нитратни. Например кората при картофите, тиквичките и краставиците - непременно ги обелете по-дълбоко. Махайте горната част със семената на чушките, сърцевината на морковите, горната и долната част на цвеклото, както и опашчиците на репичките. Изхвърляйте горните листа на зелето, както и стъблата на спанака и марулята.

5. Приготвяйте зеленчуците варени или на пара, но избягвайте да ги пържите. Не само защото не е здравословно, но и защото нитратите се превръщат в нитрити по време на този процес.

И не забравяйте най-важното - нитратите се усвояват по-лесно от организма ни, когато той е здрав.



Добави коментар