7 едновременно добри, но и лоши храни

238
7 едновременно добри, но и лоши храни

Има продукти, обявени за вредни, които могат да са много полезни

Съществуват продукти, които са богати на мазнини, калории, холестерол и… разбира се, от мнозина те са обявени за вредни. Но трябва да отбележим, че едновременно с това те притежават и редица полезни свойства, които понякога дори надвишават отрицателните.

1. Кашкавалът

Повечето видове кашкавал съдържат висок процент мазнини и калории, но и много калций. В този продукт има линолова (леноленова) киселина - CLA, която намалява риска от рак, сърдечни заболявания и диабет. Тя спомага и за отслабването, тъй като не позволява на мазнините да се натрупват.

Кажете “ДА” : на мазните видове със силен аромат и наситен вкус като фета, пармезан, синьо сирене. Дори малко парченце ще бъде достатъчно да се заситите и да изпитате удоволствие.

Кажете “НЕ” : на кашкавала с ниско съдържание на мазнини (18-20%). Тези видове, за съжаление, не са достатъчно вкусни, те са практически без аромат, следователно не предизвикват бързо засищане и с тях може лесно да се преяде.



2. Шоколадът

Не си струва да вярваме на твърденията, че шоколадът провокира главоболието и появата на пъпки - няма преки доказателства в тази посока. Затова пък е известно, че маслото на какаото, благодарение на влизащите в неговия състав антиоксиданти, намалява риска от сърдечно-съдови и онкологични заболявания.

Не се смущавайте от високото съдържание на мазнини в този продукт - те са основно т.н. “добри” (т.е. мононенаситени) и не повишават нивото на “лошия” холестерол в кръвта. Шоколадът стимулира и изработването в мозъка на серотонин, който отговаря за доброто настроение.

Кажетe “ДА” : на горчивия шоколад. Той е най-полезен, тъй като съдържа най-голямо количество какаово масло. Избирайте сортове с ароматни вкусови добавки - бързо ще им се наситите и следователно ще икономисате калории.

Кажете “НЕ” : на шоколадовите кроасани, бисквити и сладки с пълнеж. Те са твърде калорични.



3. Млякото

То е богат източник на калций, но много хора го пренебрегват, страхувайки се, че ще добавят килограми. То помага да се предотврати остеопорозата, да се намали кръвното налягане, а също в борбата с... излишното тегло.

Кажете “ДА” : на обезмасленото мляко (в 1 чаша от него се съдържат 80 ккал). Първоначално започнете да използвате 2%, после 1% и накрая - напълно обезмаслено мляко. Приготвяйте горещ шоколад и кремове с мляко - това ще придаде приятен вкус и ще запази чувстото за ситост по-дълго време.

Кажете “НЕ” : на млечните супи, супите-пюрета и сосовете - в тях има твърде много мазнини и калории.



4. Яйцата

Много хора се опитват да намалят употребата на яйца, защото те са богати на холестерол, но според някои изследвания, наситените мазнини, а не холестеролът, са главните виновници за сърдечните заболявания. Яйцата съдържат нисък процент мазнини (в 1 яйце има по-малко от 5 г), а освен това в тях има лутеин, който е полезен за зрението.

Кажете ”ДА” : на яйцата, сварени без черупка, или твърдо сварените яйца - те съдържат по-малко холестерол; на зеленчуковата мусака - със зеленчуците в организма постъпват целулоза и множество разнообразни хранителни вещества; на омлета от белтъци - с отделянето на жълтъците се намалява количеството калории.

Кажете “НЕ” : на бърканите яйца с бекон, шунка или друго месо и на бисквитите с краве масло. Тези продукти не се съчетават добре с яйцата.



5. Говеждото месо

Говеждото месо е източник на белтъчини, цинк, желязо и витамин В12.

Кажете “ДА” : на постните парчета – в тях се съдържат не повече от 5 гр наситени мазнини на 100 гр месо и на начините на приготвяне като бързо печене или задушаване.

Кажете “НЕ” : на месото по ребрата - в него има 2 пъти повече мазнини и калории, отколкото във филето.



6. Кафето

Няма смисъл да се отказвате от турското кафе. Последните изследвания доказаха несъстоятелността на твърденията за влиянието на кофеина върху възникването на сърдечни заболявания и повишеното кръвно налягане. Тази любима за много хора напитка е способна да облекчава пристъпите на алергия, зарежда с енергия и подобрява концентрацията на вниманието.

Кажете”ДА” : на 2-3 чашки кафе дневно. Само не прекалявайте със захарта и млякото.

Кажете “НЕ” : на кафето с много захар, сметана, шоколад и т.н.



7. Орехите


Те са богати на мононенаситени мазнини, които намаляват риска от сърдечни заболявания. Те могат за дълго да премахнат глада, т.е. и опосредствено да намалят теглото. Магнезият, който влиза в техния състав, помага при предменструалния синдром - премахва отоците, променливото настроение и главоболието.

Кажете “ДА” : на малка шепа орехи (около 170 ккал) - това количество е достатъчно да задоволи глада между две хранения или преди сън; на салатите и другите ястия с орехи - те засилват вкуса и питателността на храната.

Кажете “НЕ” : на орехите в ястията, които сами по себе си са богати на мазнини и калории, например шоколадови пасти, сладолед, бисквити, съветва zdrave.bg.



Добави коментар