5 мита за кето диетата, в които да спрете да вярвате

1080
5 мита за кето диетата, в които да спрете да вярвате

Новата мания в диетите е вече факт

Новата мания в диетите е вече факт. Кето диетата набира все повече популярност и хиляди хора се кълнат в ефекта й. Подобно на всяка диета обаче и тя си има своите тълкувания, писани и неписани правила. И постоянно в главата ни се въртят нови и нови въпроси – Мога ли да ям плодове? По колко? Какво мляко да избера? А всъщност то позволено ли е? А пилешко може ли? Въглехидратите режат ли се на 100%? А може ли да не правя фаст? Ако трябва колко често? И още, и още….

Но нека малко за нея. Кето или кетогенната диета, е всяка диета, която е достатъчно висока на мазнини и достатъчно ниска на въглехидратите, за да предизвика процес на кетоза в организма. Кетозата е процесът, чрез който тялото е принудено да разгражда мазнините за гориво. Идеята е, че  постигането на кетоза ще ви помогне да постигнете целите си за отслабване, защото това означава, че тялото ви е "адаптирано към мазнините" и ги изгаря с по-висока скорост, отколкото би било иначе. Идеята е, че по – голямата консумация на мазнини ще ви държи сити по – дълго време.

Ако смятате, че това е вашата диета, ви съветваме да прочетете различни източници, за да добиете обща представа за нея. Вижте и няколко мита, на които може да попаднете и които е време да разбием.

Мит: Кетозата и кетоаидозата са едни и същи неща

Кетозата, както споменахме по-рано, е когато тялото ви е в оптимален режим на "изгаряне на мазнини" и това може да се случи само когато то използва мастни запаси за енергия и произвежда кетони. Но това не трябва да се бърка с кетоацидозата - потенциално животозастрашаващо състояние, при което кръвта на тялото е силно киселинна и най-често се наблюдава при хора с диабет.

Въпреки това, кетоацидоза може да се появи при хора след кетогенна диета, тъй като изключително високите нива на кетони причиняват подобно състояние. Симптомите на кетоацидоза включват коремна болка, слабост, жажда, недостиг на въздух, обърканост и замъглено виждане. Това ни води до следващия мит ...

 

Мит: Кето диетата е високопротеинова

За да останат в кетозата и извън опасната кетоацидоза, хората на кето диета трябва да намалят, а не да увеличат приема на протеин. Погрешното схващане, че кето диетата е диета с високо съдържание на протеини, е най-големият и най-опасен мит.

Това е така, защото когато протеиновите нива се повишат, разграждането на аминокиселините в протеина може да доведе и до увеличаване на кетоните. Когато приемът на протеини стане твърде висок, той всъщност може да извади тялото от кетозата.

Така че, когато сте на кето диета, какво е точното количество протеин, от което се нуждаете? Около 6 до 8% от дневните ви калории трябва да идват от протеини, за да останат в кетозата и да елиминират риска от кетоацидоза. Междувременно въглехидратите трябва да бъдат около 2 до 4 процента от дневните калории. За средната жена (с диета с 2 000 калории) това означава да ядете около 30 до 40 грама протеин на ден. Това се равнява на около две яйца и 100 гр. пилешки гърди на ден.

Ето защо кето диета може да не е най-добрият избор за хора, които се интересуват от изграждането на мускули.

Мит: Можете да ядете всякакъв вид мазнини

Кето диета може да изглежда като диета с мазнини, но дали всички са полезни?

Според списанието на Американския колеж по хранене, заместването на наситените мазнини (бекон, колбаси, шунка и т.н.) с ненаситени мазнини (орехи, ленено семе, риба и др.) е по-ефективно за намаляване на риска от сърдечно-съдови заболявания. В същото време изследователите свързват преработените меса (като бекон) с повишен риск от рак.

Експертите съветват да се постави акцент върху средиземноморския начин на хранене и да наблегнете на риба, маслини, ядки и семена.

Мит: Мозък може да функционира без въглехидрати

Спазвате всичко, но преди обяд усещате главата си замаяна? Това е така, когато нивата на кръвната захар паднат. И когато това се случи, мозъкът буквално крещи за глюкоза, предпочитан източник на енергия.

Особено в началото на кето диета, можете да очаквате това често да ви се случва. Изследванията показват, че мозъкът се нуждае от повече от 100 грама глюкоза (въглехидрати) на ден за оптимално функциониране, а кето диетата обикновено позволява по-малко от 50 грама.

Така че, в процеса на адаптиране към мазнините, хората могат да изпитат неприятни симптоми, а това може да отнеме седмици до месеци, за да се случи окончателно.

Мит: Кето диетата е дългосрочно разрешение

За хора, които обичат тлъсти храни, не обичат да броят калории и могат да се откажат от въглехидратите с лекота, кето диетата може да бъде относително лесна за дългосрочно спазване. Но имайте предвид, че колкото по-дълго следвате кето диета, толкова по-голям е рискът от загуба на мускули, според изследователите. Освен че допринася за загубата на сила и мускулен тонус, намаляването на чистата мускулна маса също води до спад в метаболизма, което означава, че ще изгорите по-малко калории, отколкото когато сте започнали да запазвате теглото си.

Експерти отбелязват, че докато диетата може да бъде от полза за бързо намаляване на теглото, най-добре е да се прави за не повече от няколко седмици в даден момент. Например, когато не тренирате. В момента, в който решите да включите и тренировка в режима си, е добре да промените начина си на хранене.



Добави коментар